Svar: Vil ikke spise - 12 mdr.
14. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Majbritt
Måske er det tiden at du skal stoppe amningen helt? Det kunne godt lyde som om at Mie er blevet så meget mere bevidst om amningen at hun nogle gange foretrækker dette og dermed får mælk som tager pladsen og lysten op for den egentlige mad. Jeg ved jo fra dit tidligere brev at Mie har været og er rigtig glad for brystet:o)
Med den alder Mie har, så tænker jeg at du ikke skal forvente at hun selv siger fra. Det er en beslutning som du skal tage, at nu er det ved at være slut. Det er rigtig godt at du har ammet så længe og i princippet må du også gerne blive ved, men så er det kun en tår dagligt og det er til natten, når hun skal sove fordi det så indgår som en del af hendes putteritual.
Når det er sagt, så tænker jeg også Mie jo har en alder nu, hvor hun ikke længere automatisk putter i munden, hvor hun generelt bliver mere og mere selektiv og samtidig så vokser hun heller ikke så meget mere og har derfor en anden appetit. Det er derfor helt normalt at børn omkring 12 måneders alderen begynder at vise lidt 'kræsenhed'. Du skal så bare holde fast i at hun fortsat tilbydes det samme som I andre spiser og så sørge for ikke at blande for meget af maden sammen, men servere maden adskilt og så kan hun selv vælge til og fra.
Det gør ikke noget at det kun er kød og majs der ryger ned den ene dag, så er det måske lidt ærter den næste osv. Det er vigtigt at du ser på hendes indtag over flere dage og på den måde sikrer at hun får et varieret indtag. Hvis du kun ser på indtaget over en dag, så kan det hurtigt virke ensidigt.
Derudover så vil det være rigtig godt at du tilbyder hende grøntsager til frokost og du kan også give hende det som før aftensmad omkring kl.17 - når vi står og laver aftensmad, så er børnene tit sultne, men når vi når til spisetid, så er de tit trætte. Det kan derfor være en god idé at tilbyde hende lidt grønt imens du laver maden færdig og det hun så har fået inden, har hun fået og så gør det ikke noget at der så ryger mest kød ned, når I sidder ved bordet.
Prøv at købe forskellige brødtyper, så hun også får forskellige fibre af den vej. Selvom hendes tarmsystem fortsat ikke kan klare hele kerner, så kan du sagtens få forskelligt fiberholdigt brød. Prøv også at bage nogle boller og se om ikke det vil gøre lykke.
Lad være med at give hende for meget opmærksomhed, hun er så gammel nu at hun godt ved at det gør noget ved dig, når hun skubber tallerkenen væk. Så stil en tallerken med lidt valgmuligheder og giv hende så ro til at spise det hun vil. Det er vigtigt at det ikke er hendes indtag som kommer i centrum:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske