Svar: Nat og amning - en føljeton
14. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Bettina
Først vil jeg lige sige at det er rigtig flot at du har formået at trappe amningen så meget ned, det fortjener et skulderklap og det lyder som en fin måde du gør det på. Dernæst vil jeg sige at det er en god oplysning at Pigeon har lavet en sutteflaske med en mere eftergivelig sut - jeg er sikker på at andre vil nyde glæde af dette råd:o)
Og så til dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare så godt som muligt og i den rækkefølge de nogenlunde stilles i.
Med hensyn til amning før sengetid, så er det rigtigt at det er denne der ofte tages bort til sidst. Da I begge nyder denne stund og da du er meget brystspændt og også trænger til at blive tømt :o) Så er det jo helt oplagt at du ammer ham, når han skal sove. Flasken skal han ikke have der, den synes jeg først du skal give ham sen aften inden du selv går i seng, hvor han sandsynligvis vil tage imod den i søvne.
Du kan ikke komme til at overfodre ham, han vil selv sige fra. Hvis han ikke vil have brystet, så afviser han det. Hvis han ikke vil have flasken så spytter han den ud, så det skal du ikke være nervøs for.
Du kan give vælling eller modermælkserstatning. Vælling mætter lidt mere, men er ikke nødvendigt. Det er faktisk lidt smag og behag og det afhænger også lidt af hvad din dreng synes om. Det smager jo meget forskelligt alt efter hvad det er.
Du kan give 150ml, men du kan også give 200ml hvis han kan drikke det. Han skal egentlig have lov til at drikke, det han viser at han gerne vil have. Så et sted mellem 100-200ml lyder passende og som helt normalt.
Det er korrekt at amningerne nedsættes til tre - det vil normalt være morgen, eftermiddag og aften, når han så skal puttes. Hvis du er meget spændt, så skal du naturligvis sikre dig at du bliver tømt ud, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Endten kan det så være nødvendigt at lægge din dreng til en ekstra gang og sådan må de det så være eller også må du malke ud endten via håndudmalkning eller mved hjælp af en brystpumpe. Måske en i din mødregruppe har en du kan låne...
Når man går fra 4 amninger til 3 amninger dagligt, så vil det oftest være endten eftermiddagsamningen eller den sene aftenamning man undværer.
Som du beskriver jeres forløb, så tænker jeg at det vil være godt at forsøge at springe eftermiddagsamningen over allerede nu og så bibeholde den sene aftenamning som så faktisk vil gå over til at være en flaske i stedet.
Det vil altså være en overgang, hvor du evt. lægger til sen aften i stedet for at give flaske for at blive tømt godt ud og så i takt med at du fornemmer dette fungerer så overgår du så til flasken i stedet. Jeg tænker du vil kunne gøre dette over nogle dage. Ret hurtigt vil du så faktisk være nede på to amninger på en sen aftenflaske og det er helt fint i forhold til din dreng alder og behov. Om eftermiddagen vil du så kunne give din dreng en portion tykmælk som du også er begyndt på og når han bliver omkring 10 måneder som du også selv nævner så vil du kunne springe den sene aftenflaske over og så bibeholde de to amninger som hidtil.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske