Svar: Ændring af soverytmefør dagpleje?
19. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Det er normalt at børn der begynder dagpleje i et års alderen i begyndelsen vil have behov for to lure dagligt. Både fordi de er vandt til dette, men også fordi det trætter dem at få de mange nye indtryk.
En god dagplejemor vil give børnene mulighed for en rolig og langsom opstart og vil give plads til de to smålure. Efterhånden som børnene så vender sig til det nye og nyder de oplevelser der er med de andre børn, så vil de holde sig vågne i løbet af formiddagen og blive puttet mellem 12-14 sammen med de andre. Og på den måde bliver den nye rutine langsomt indarbejdet.
Det er meget sævrt at sætte præcise tal på hvornår børn gør det ene eller det andet, men for en del børn er det normalt at have behov for to lure i løbet af dagen helt frem til 18 mdr´s alderen. Andre børn kan allerede i et års alderen nøjes med en enkelt lur, jeg tror dog at det er de færreste.
Jeg tror det er begrænset, hvor meget du skal ændre deres rytme før de skal begynde i dagpleje. Du kan naturligvis forsøge, men ofte tror jeg at det går helt af sig selv.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske