Brev:
Smålure + vågner tidligt
14. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Smålure + vågner tidligt
Kære Helen
Vores datter på 5½ måned har soveproblemer, der udarter sig i to problemstillinger; Hun vågner meget tidligt om morgenen, og hun tager kun lure på mellem 30-45 minutter om dagen. Hun er ofte meget pjevset og virker træt - dvs. hun virker ikke udhvilet, men vi kan simpelthen ikke få hende til at sove længere.
Hendes dag ser nogenlunde således ud:
04.30: Ligger vågen og pludrer/smiler, basker med arme og ben - er med andre ord MEGET frisk og glad. Får bryst.
06.00/06.30: Er træt og pyldret med gnide øjne og gab - bliver lagt i sengen og sover med det samme. Sover ca. 45 minutter.
7.30: Bryst
8.30: Er træt og pyldret - bliver lagt i sengen og sover med det samme. Sover igen ca. 45 minutter
10.30: Grød + vand
11.00-13.00: Tur i barnevogn, hvor hun er vågen et par gange, men hvor vi oftest kan få hende til at sove efter 10 minutter ved at give hende sutten.
14.00: Bryst
15.30-17.00: Tur i barnevogn, hvor hun er vågen et par gange, men hvor vi oftest kan få hende til at sove efter 10 minutter.
17.30: Mos + vand
18-19: Aftenritual med bad, dæmpet lys, stille musik, bryst til natten
19.15: Sover
mellem 22.00-23.30: Vågner - får bryst, virker meget sulten
mellem: 01-03: Vågner - får bryst, virker meget sulten
Vores spørgsmål er så: Har du nogle råd til, hvordan vi får hende til at sove nogle længere stræk om dagen? Vi har læst en del om søvnmønstre, og også 'Sov igennem uden gråd', og vi synes, vi gør alt, hvad der anbefales, men hun vågner altså bare konsekvent efter 45 minutter, - sikkert der, hvor hun skal til at gå over i dyb søvn. For hun kan jo godt sove længere om natten, og sengen er gjort hyggelig med sutteklud, bamser mm. Hvis hun reelt var frisk efter de 45 minutter, ville det jo være ok, men hun er frisk og meget glad i måske ½ time, og så bliver hun meget pyldret, vil holdes af mor eller far, og er ikke specielt hyggelig at være sammen med - og det synes vi jo er lidt ærgerligt - og også synd for hende.
Vi troede/håbede, det ville blive bedre når hun fik grød/mos, men vi kan faktisk ikke mærke nogen forskel, selvom hun oftest spiser godt. Hverken mht. eftermiddagslurene eller hvad angår de antal gange, hun vågner om natten.
Det andet spørgsmål: Vi synes jo, at 04.30 (nogen gange er det kl. 04.00) er MEGET tidligt at stå op, især når hun også er vågen to gange om natten: Kan vi på nogen måde påvirke dette? Hvis hun bare kunne sove en time længere, ville vi være lykkelige!
Og til sidst; hvornår kan man tale om, at hun vågner om natten af vane snarere end reel sult? Det er jo hyggeligt at få bryst hos mor, og vi vil jo ikke nægte hende mad, hvis hun er sulten, men samtidigt så mener mange i vores omgangskreds, at hun måske 'kører rundt' med os, og at vi skal til at vænne hende til ikke at skulle have mad om natten. Er det for tidligt at gøre dette?
Hun er ellers en meget glad og lattermild pige - utroligt nysgerrig, spiser godt pg trives (68 cm og 8,2 kg), men det her med søvnen fylder efterhånden så meget i vores bevidsthed, fordi vi simpelthen ikke ved, hvad vi skal gøre, og vi render begge rundt som zombier pga manglende søvn.
Vi ser frem til dit svar!