Svar: Kraftig udslæt
13. juni 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Susanne
Min umiddelbare tanke er at det kunne lyde som svamp og dette skal naturligvis behandles med et svampemiddel. Man købe en mild behandling i håndkøb - det hedder Brentan babypasta, men ellers skal I have en recept på Brentan hos egen læge.
Derudover tænker jeg at I skal være opmærksom på at nogen børn faktisk har allergi overfor visse bleer. I skal derfor medtænke om I skal forsøge jer med et andet blemærke. Der kunne godt være noget i den bletype I bruger, som Sofie ikke kan tåle og skifter man til et andet mærke, så kan problemet være væk.
Derudover tænker jeg at det er godt, hvis der kan komme lidt luft til. Endten lade hende rende lidt med bar numse udenfor, når de er varmt eller bare med et par små bomuldsunderbukser og uden ble, så der kommer lidt luft til huden. Nogle gange bruger forældre også en føntørre til at blæse huden tør med efter vask i forbindelse med bleskift... det kan også forsøges.
Et gammelt husmoderråd er kogtvandsklude. Her tager I noget tyndt bomuldsstof som et gammelt lagen og klipper nogle firkantede, rektangulære stykker stof, som passer i størrelsen til at ligge på og imellem hendes baller. Kludende koges i almindeligt vand i nogle minutter og må godt bare blive liggende i kogevandet indtil de skal bruges.
Kludende vrides og lægges direkte på huden, hvor hun er rød og har udslæt. Der skal ikke bruges creme eller salve sammen med, - det er kogte klude og ren hud. Ud over kommer I så bleen som I plejer og næste gang i skifter hende, så smider I kludende ud, vasker hende og tager nogle nye og lægger på.
Hvis hun har afføring, så vil det være en god idé at I vasker hende med en meget mild uparfumeret sæbe. Det kunne f.eks. være Vivag - intimsæbe. Det er vigtigt at hun der, hvor hun er hudløs og huden sprækker holdes godt ren og det svier meget og gør ondt, når hun tisser og har afføring.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske