Svar: Vaske tissemand
13. juni 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Emils far
Velkommen til og rigtig dejligt at også en far melder sig på banen - og et godt kort spørgsmål, som mange forældre faktisk er lidt generte over at stille:o)
Det er sådan at de fleste drenge først mellem 3-6 års alderen vil være i stand til at trække forhuden tilbage og først der kan man begynde at vejlede dem i hvordan de så skal vaske sig. Ofte kommer drengen selv stolt og viser "se hvad jeg kan" og så skal man gribe chancen og fortæller at det er rigtig flot og at det nu er vigtigt at han er opmærksom på at vaske sig under forhuden, når han er i bad.
Som sagt er det forskelligt hvor gammel drengen er - men dog oftest mellem 3-6 år, så der er store individuelle forskelle. Hvis drengen ved 6 års alderen ikke er i stand til at trække forhuden tilbage, så vil det være relevant lige at tale med lægen om det. Der kan så være tale om en reel forhudsforsnævring - det der også hedder phimosis og det skal vurderes af en læge.
Ha en fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske