Svar: Er vores datter for lille?
13. juni 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Jette
Det der er vigtigt i øjeblikket er at jeres datter følger den kurve hun ligger på. Det gør ikke noget at hun ligger under gennemsnittet, når man ser på kurverne, hun må gerne have sin egen kurve - men hun skal følge denne kurve. Hun må altså ikke lige pludselig begynde at stoppe sin vækst og således vise tegn til at 'falde ned' på kurven.
Der er i Danmark indlagt undersøgelser af børns højde og vægt hvert år hos egen læge. Dette netop for at følge om barnet vokser som det skal. Hvis man oplever at et barn pludselig ikke vokser som forventet, så vil man blive henvist til sygehuset for yderligere undersøgelser. Det er således noget I kommer til at tale med lægen om løbende og således noget man holder øje med.
Det er også sådan at I på nuværende tidspunkt ikke kan gå ud fra at jeres datters kurve fortsætter således at hun kun bliver 157cm høj. Hendes sluthøjde afhænger meget af hvor gammel hun er når hun går i puberteten. Hvis hun går tidligt i puberteten, altså får tidlig menstruation, så vil hun sandsynligvis ikke blive så høj. Men hvis hun får menstruation senere så vil hun nå at vokse lidt mere, blive lidt højere.
Når hun begynder i skole, så vil hun også her blive set af en sundhedsplejerske og evt. en skolelæge. På skolerne måler og vejer vi også børnene og her vil man igen vurdere om jeres datter vokser som hun skal. Piger som er meget små og som går meget hurtigt i pubertet vil man normalt henvise til 'vækst og reproduktions centeret' på Rigshospitalet. Her kan det være nødvendigt at give dem medicinsk behandling. Piger som er små men som ikke viser nogen tegn til pubertetsudvikling plejer man dog ikke at være så bekymret for - de kan godt nå pludselig at tage et spring i højden... Der er dog meget mere i denne problematik end jeg kan beskrive her:o)
Så for at gøre en lang historie kort, så lyder det ikke som om at I på nuværende tidspunkt skal være bekymrede. Tal med lægen om det, når hun skal til 2 års undersøgelse og tænk over hvornår I forældre gik i pubertet. Hvornår fik du f.eks. selv menstruation.. tit ligner pigerne jo deres mor. Så hvis du fik menstruation allerede da du var 10-11 år, så skal I måske lige være ekstra opmærksomme, men var du 13-14 år, så har jeres datter måske lidt længere tid at vokse i...
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske