Svar: Fra mors trygge seng til egen seng og ammestop
13. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jette
Tak for dit brev. Det lyder som en rigtig dejlig pige I har fået jer der og jeg synes I har gjort jer rigtigt mange gode overvejelser omkring hende og det at få dagen til at hænge sammen. Hun er som du skriver en stor pige og derfor er det godt at i er igang med skemaden, men dette udelukker ikke hendes mælkebehov - hun har fortsat også behov for en ret stor mængde mælk. Du skal nok regne med at hun drikker omkring 900-1000ml hos dig ud over den skemad hun spiser.
jeg kan godt forstå at du gerne vil have at hun lærer at falde i søvn uden brystet fordi du nu er begyndt at arbejde og fordi du ser det praktisk når hun skal passes. Da hun fortsat har behov for en del mælk og da det at sutte er med til at give hende roen, vil det derfor være oplagt at tilbyde hende flaske i stedet for brystet og det må du meget gerne forsøge.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hvis du går ind og erstatter en amning med flaske f.eks. om formiddagen og om aftenen så vil det påvirke din mælkeproduktion som vil nedsættes og det vil på sigt kunne gøre at amningen stopper. Når din datter finder ud af hvor let maden kommer til hende via flasken og når mælkemængden i brystet samtidig nedsættes så er der en risiko for at hun vil afvise brystet helt. Det er en risiko du skal medtænke i dine valg.
Da hun ikke er ældre end hun er, så er det naturligt at hun falder bedst i søvn ved brystet eller ved en flaske. Og det er især når hun skal sove til natten at hun har behov for dette. Det er altid lettest at lære barnet at falde i søvn uden brystet i løbet af dagen og den sidste amning/flaske man fjerne vil som regel altid være den inden sengetid om aftenen. Min umiddelbare tanke er derfor at det i første omgang er om dagen at I skal prøve at lære hende nye vaner, og disse ritualer kan I så forsøge at introducere om aftenen i takt med at hun bliver fortrolig med det.
Jeg synes det vil være synd på nuværende tidspunkt at lade far trøste og kræve at hun skal undvære brystet, når hun skal sove. Jeg synes hun er for lille. Om aftenen er hun også træt og har brug for hjælp til at finde roen. Børn i den alder bliver let lidt overstimuleret fordi de vil så meget og følger med i alt dagen igennem og derfor har de ekstra brug for hjælp, når de skal sove om aftenen. Det lyder som om at det er mor hun kalder på, på dette tidspunkt og min klare holdning er at hvis man giver hende den tryghed hun beder om, så styrkes hun stille og roligt i at kunne klare sig uden at I er der hele tiden. Hvis I vælger at overhøre det I ved hun beder om, så vil det gøre at hun higer endnu mere efter mor og brystet...
Hvis du ikke er hjemme en dag, så kan far godt give flaske. Man kan overveje om du så skal malke ud, så hun får din mælk i flasken, men det er ikke sikkert at det er nødvendigt. Når du ikke er hjemme så kan det være lettere at give hende flasken - så er der ligesom ikke andre muligheder og hvis far så gør det samme som du plejer - lægger sig med hende i sengen, nusser lidt ½ times tid og så tilbyder en flaske at sove på i stedet for brystet, så vil hun måske godt tage imod den.
Den dagsplan du har sendt mig ser rigtig fin ud og jeg har ikke umiddelbart store ændringer til den. Det lyder rigtig fint og alderssvarende. Du skriver at hun bliver amme 3 gange om natten, men dette fremgår ikke at din plan? Det første jeg tænker I skal gøre er faktisk at få fjernet disse amninger, forstået på den måde at mellem kl. 24-06 skal hun så vidt muligt ikke ammes. På den anden side er mange børn 6 måneder før de helt kan undvære amning midt om natten, men det er jeres første projekt.
For at sikre hende mælkeindtag er det så i stedet nødvendigt at du ikke skærer mere ned på amningerne om dagen. Det er faktisk ikke så hyppigt du ammer om dagen i forhold til hendes alder og derfor kan det godt være et reelt behov for mælk at hun søger brystet om natten - du skal derfor sikre dig at hun får sit mælkebehov om dagen dækket. Det behøver ikke at være ved at amme hyppigere, men det kan være ved at du forsøger at holde hende lidt igang ved brystet. Tit er børn i den alder meget travlt beskæftiget med at se på verden og har svært ved at koncentrere sig nok til at spise. Om natten er der mere ro. Derfor er det vigtigt at du prøver at sikre at hun ikke bare 'slatspiser' ved brystet om dagen, men hjælper hende til at holde koncentrationen ved brystet.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 06-07.00: Vågner, ammes i sengen og så op, dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Du kan også vælge at give flaske her, det vil være helt okay.
Frokost 11.30-12: Grød evt. med lidt frugtmos og vand af glas
Ammes og puttes i barnevogn ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes og powernapper en ½ times tid. Altså lidt før hun måske plejer...
Aften 18.00: Grøntsagsmos, forsøg at lave mos af de grøntsager I selv spiser: Kartoffel, gulerod, broccoli, blomkål, squash og får vand af glas
Puttes til natten 19.30-20.00 med en flaske vælling eller med brystet. I må forsøge jer lidt frem. Som sagt er det ofte på dette tidspunkt at amning og det at putte tæt betyder mest. Det gør jo også at hun nu faktisk sover herefter:o)
Sen aften 23: Hvis mor er gået i seng her, så kan det også være her at far giver en flaske. Lad lille pigen spise den mere eller mindre i søvne, så er hun fyldt op til natten og bør kunne sove uden brystet til næste morgen tidlig... Det kræver dog også at far her lægger hende over i hendes egen seng, så hun ikke ligger med mors bryster lokkende foran sig:o)
Med hensyn til at lære at sove uden brystet om dagen, så er det altså fortsat vigtigt at hun får brystet eller alternativt en flaske og I skal så prøve at øve jer i at hun ikke falder i søvn ved brystet, men lige vågner op inden hun lægges til at sove. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover, men er parat til det.
Med hensyn til skemaden, så er det helt fint at hun spiser en lille dl. jeg har det sådan at det er bedre at hun spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Derudover tænker jeg at I skal begynde at forsøge med lidt grøntsagsmos og når det fungerer, så kan I forsøge med 3 måltider skemad. Det kan dog godt vente nogle uger endnu.
Med hensyn til morsyge, så tror jeg som sagt at hun har brug for dig, når hun skal sove. Det er det mest trygge og rare. Men når du ikke er der, så kan far fint bruges og han må så med en flaske forsøge at efterligne det ritual I piger har.
Nogle gange er det naturligvis far som har hende på armen når mor går ud af rummet og her er det vigtigt at far tager det helt roligt og forsøger endten at aflede hende eller andre gange følger efter dig og snakker med hende "skal vil se hvor mor gik hen, ov der var hun jo" osv. men stadig imens hun sidder på fars arm. Hun spejler sig i far og derfor er det vigtigt at han tager det helt naturligt og stille og roligt. Og er det så kun mor der dur, ja så er det så sådan lige der. Måske vil en krammer hos mor give lidt mod til at komme tilbage til far...
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske