Svar: Problemer med amning - 6 mdr.
18. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Hvis din datter i kraft af at spise mere grød, er begyndt at die mindre hos dig, så nedsættes mælkeproduktionen. Det kan derfor være en god idé, at du efter et grødmåltid tilbyder hende brystet stadig væk.
Det spiller også ind på din mælkeproduktion, hvis du ikke når at få slappet rigtig af i løbet af dagen. Tidligere hvor din datter måske også sov mere, fik du hvilet dig mere, men nu hvor hun er blevet større er du "mere på" og det kan godt gøre at produktionen bliver sat ned.
Det kan derfor øge mælkemængden, hvis du forsøger at få hvilet dig i købet af dagen. Husk også at du selv skal have mad og drikke. Det kan ikke nytte noget at hele formiddagen går op i barn, amning, bleskiftning og grød og når klokken så bliver 12.30 har du helt glemt selv at få noget at spise og drikke.
Det kan være en god idé at drikke mørk hvidtøl/maltøl (et glas formiddag og et eftermiddag), det er et gammelt husmoderråd. Du kan også købe ammete, som sælges i forskelllige helsekostforretninger.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske