Svar: Dårlig sovevane? - 4 mdr.
18. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og søde ord.
I kan sagtens bruge det jeg kalder for "se-til-metoden", hvor I putter jeres søn efter en fast rutine/ et fast ritual, så det genkendelige giver tryghed, og herefter går ind til ham jævnligt, så han får fornemmelsen af at I er der og at han trygt kan lægge sig til at sove. Jeg plejer at sige, at et interval på tre minutter er godt.
Børn skal være ret gamle før de ikke længere føler sig forladt og dermed utryge, når man går fra dem. Jeg ser ingen idé i at børn skal græde sig i søvn. Når I går ind til ham, viser I ham at I er der for ham, men samtidig at I er konsekvente og mener det er bedst at han sover.
Nogle gange vil barnet godt kunne falde til ro af sig selv. En del børn sover netop meget uroligt og drømmer meget, og kan i søvne sige lyde, lave diverse grimasser og også næsten vågne helt op. Nogle gange vil det være nok at lade dem være og de vil sove videre, andre gange må man hjælpe dem med at skifte stilling, lige stryge dem over håret eller lignende for at de finder ro. Nogle børn finder først ro, hvis forældrene bliver siddende og det kan man efter min mening godt gøre, hvis barnet lægger sig til at sove med det samme, så det hele ikke tager mere end 15 minutter; men andre gange vil barnet forvente underholdning, hvis man sidder der og så er det bedre at gå.
Så længe du er opmærksom på din søns behov og lytter og forsøger at tyde hans signaler, så skader du ham ikke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske