Svar: Ruller ikke - men ligger gerne på maven
18. januar 2004
Alder:
7 mdr.
Grunden til at børn blandt andet skal rulle er fordi det er vigtigt for balance-/bevægesansen og muskel-/ledsansen. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at din søn er helt godt med og det at han rent faktisk har trillet rund, men nu bare har glemt det er vigtigt.
Det er helt normalt at børn i perioder kan noget og så koncentrere de sig om noget andet, men det tidligere lærte ligger der stadig. Jeg synes dog at det vil være en god idé at I fortsat støtter ham i at rulle. Både fra mave til ryg og fra ryg til mave.
Det vil være en rigtig god idé at tage ham med i svømmehallen og lade ham bevæge sig i vandet. Det vil også være rigtig godt at I hjælper ham til at trille rundt på jer og således bruger jeres egen krop i forhold til hans. Giv ham også gerne en gyngetur i et lille tæppe. Når han ligger på ryggen så hjælp ham til at få fat i sine fødder, på den måde kommer han lettere om på siden. Læg ham imellem jer i dobbeltsengen og lad ham trille fra den ene til den anden.
Med hensyn til pludrelyde så er bababa helt alderssvarende. Han vil også kunne sige ma-ma-ma eller da-da og vil øve sig i forskellige tonehøjder. Nogle gange så høje lyde at han selv kan blive helt forskrækket. Han lyder fuldstændig alderssvarende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske