Svar: Søvnproblemer - 6 mdr.
18. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Anne Mette
Det er altid lettest, hvis mors og barns ønske om at slutte amning er sammenfaldende. Ernæringsmæssigt har din søn ikke behov for natamning, men han kan godt have behovet for at blive ammet, f.eks. når han skal sove.
Netop i 6 mdr´s alderen er han meget bevidst om det hyggelige i amningen og vil meget nødigt undvære dette. For nogle fungerer det fint med at amme om dagen, men ud fra din beskrivelse lyder det som om at din søn er meget ked af ikke længere at blive ammet i søvn.
Det er meget svært at vejlede i hvad der er det rigtige at gøre, for vi er jo alle forskellige, men du må ligesom gøre op med dig selv, hvad du synes virker rigtigt og bedst for jer.
Du kan vælge at amme din søn når han skal sove og så tilbyde ham lidt vand af kop, hvis han vågner i løbet af natten. Du skal ikke amme ham hver tredie time natten igennem. Hvis han spiser godt i løbet af dagen (hvilket din beskrivelse tyder på) så vil han efter 6 mdr´s alderen ikke vågne fordi han har brug for mad, men simpelthen fordi det er vane, hygge, tryghed.
Du kan også vælge at gå direkte efter "se-til-metoden", men at han så græder undgår du nok ikke. Det der så er vigtigt er at du hele tiden viser ham at du er der, så han roligt kan lægge sig til at sove.
En ny vane/rutine kræver tid. De fleste gange vil man kunne se en ændring i løbet af tre dage/nætter, men det tager uger at skabe nye vaner.
Det er utroligt synd for ham, når han græder og han skal heller ikke græde sig i søvn! Der er altid en grund til at barnet græder og det er vigtigt at reagere på deres gråd, så de føler sig forstået. Det skaber tillid. Men det er en balance imellem at være konsekvent samtidig med at være kærlig. Det er bestemt ikke nemt.
Den vane din søn har nu er at græde, blive løftet op og vugget ude på gulvet. Det er den vane du skal bryde ved at gøre noget andet, som kan passe ind i jeres lille familie, og som I alle kan leve med.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske