Svar: Hvor meget modermælkserstatning? - 1 mdr.
18. januar 2004
Alder:
1 mdr.
Hovedreglen er at det lille barn skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Dette naturligvis med variationer, hvor nogle spiser lidt mere og andre lidt mindre.
Da din søn vejer 6.5 kg vil hans behov således være knap 1100 ml i døgnet, altså lidt mere end en liter, hvilket jeg ikke mener at der er problemer i at give ham. Voldsomt meget mere bør han dog ikke have behov for, men du skal naturligvis finde balancen imellem at han både bliver mæt og ikke bliver overfodret:o)
Hvis du havde ammet, havde du ikke hat så store spekulationer i og med du så ikke vidste hvor meget han egentlig fik. Det ved du nu, hvilket selvfølgelig kan være både godt og skidt.
Lad være med at tage sorgerne på forskud, men se om ikke det går. Der er ikke noget der tyder på at han vil være fuldstændig umættelig frem til 4 mdr´s alderen:o) Som din sundhedsplejerske er inde på skal hans mave også have ro og finde hvile en gang i mellem.
Hvis du er sikker på at det er sult må du naturligvis give ham noget at spise, men måske er det noget andet han vil. Se om du en gang imellem kan få ham til at falde til ro uden flasken.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske