Svar: Kostvaner for pige på 8 måneder
18. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lisbeth
Din datter behøver ikke spise grød, hvis hun slet ikke er til det. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at hun rent kostmæsigt spiser varrieret og godt.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen. Det kan være:
Morgen: ½ bolle med ost
Formiddag: frugt og lidt yoghurt
Frokost: rugbrød med diverse pålæg og tilbehør af forskelligt grønt.
Eftermiddag: Lidt tykmælk/yoghurt med drys og lidt frugt og/eller ½ bolle.
Før aftensmad: en tallerken med agurk, majs, ærter osv.
Aften: Aftensmad som I selv spiser
Dessert: frugtgrød med mælk.
Ovenstående er naturligvis kun forslag og du kan byte rundt på måltiderne som du selv synes.
Til måltiderne giver du mælk og vand af kop. Om morgenen bibeholder du amningen, ligesom om aftenen. Du kan ame længe på denne måde, hvis din datter sutter hos dig. Hvis hun ikke rigtig gider at die, og interesserer sig for alt muligt andet, så vil din mælkemængde naturlig svinde og amningen ophøre - men måske er det netop det der er ved at ske. Det kan være hendes måde at sige fra. Du kan godt fortsætte med at amme alligevel og lade hende die det hun vil, men du kan så ikke forvente at hun selv siger fra senere - det skal du gøre, når du mener det er tid.
Med hensyn til vægten så er det, som du selv er inde på, helt naturligt at din datter ikke tager så meget på, når hun bevæger sig mere rundt og derfor forbrænder mere energi. Om det er okay afhænger af, hvordan hun følger sin vægtkurve. Hvis du er i tvivl, må du kontakte din sundhedsplejerske eller læge.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske