Svar: Datter bytter rundt på dag og nat
18. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Ellen
Normalt mener jeg ikke at man skal vække børn i utide, men netop i en situation som jeres synes jeg det lyder helt rigtigt og meget fornuftigt at vække din datter i løbet af dagen.
Du kan godt få kørt en mere fast søvnrytme ind, men det vil tage lidt tid. Sørg for at aktivere din datter godt i løbet af dagen, så hun sover godt når hun sover og samtidig også finder det interessant at være vågen.
Sørg for ikke at tumle for meget om aftenen, da det kan være svært for hende at finde roen til at sove, hvis man har rumsteret for meget rundt.
Sørg for ikke at tænde lys eller skabe for meget aktivitet i løbet af natten, så hun langsomt lærer at om natten sover man, men om dagen er man vågen.
Med hensyn til det med at god søvn om dagen også giver god søvn om natten, så hænger det nok sammen med at man generelt ikke skal få børn gjort overtrætte. Hvis man som forældre forhindrer sit barn i at få en middagslur i håb om at barnet så sover om natten, så oplever man tit at barnet bliver træt og surmulende hele dagen, hvilket ikke er til glæde for nogle.
Når det er sagt så er det dog stadig ikke meningen at barnet skal sove hele dagen og underholde om natten. Derfor mener jeg at du med god samvittighed kan vække og underholde din datter i dagtimerne.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske