Brev:
Datter bytter rundt på dag og nat
18. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Datter bytter rundt på dag og nat
Hej
Jeg har en lille pige på 3,5 måned som har været ved at bytte rundt på dag og nat. Hun er meget træt om formiddagen -jeg lægger hende ud i barnevognen mellem kl. 8.00 - 10.00 og så kan hun sove mellem 4 - 6 timer hvis jeg ikke vækker hende. Så kan hun holde sig vågen 1,5 - 2 timer hvorefter hun igen sover 2-3 timer. Når vi så når til aften bliver hun frisk og kan holde sig vågen 3-4 timer - sommetider meget længere.
Som dagen skrider frem bliver hendes vågenperioder længere og længere og om aftenen er hun mest frisk. Når hun først falder i søvn om natten kan hun dog sove mellem 5-6 timer.
Nogle gange er hun vågen til kl. 2 og 3 om natten, andre gange kan vi få hende til at sove fra kl. 00.30. Vi har svært ved at finde et fast tidspunkt at lægge hende til at sove på om aftenen, idet det er meget forskelligt, hvornår vi kan få hende til at sove. Hun spiser meget om aftenen og får både bryst om modermælkserstatning. Hvis vi har lagt hende til at sove kl. 20.00 så vågner hun efter 1 - 2 timer og er meget vågen. Hun får så mad og så sidder,går og taler vi med hende indtil hun falder i søvn igen. Hun er meget vågen på dette tidspunkt og græder, hvis vi prøver at lægge hende i seng. Hun sover i hendes egen seng i soveværelset. Hun sover også eftermiddagslur i sengen og er ikke ked af at ligge i den.
For at finde en fast rytme og ændre denne bytten rundt på dag og nat har jeg den sidste uges tid prøvet at vække hende om formiddagen så hun ikke sover mere end 3 - 3,5 timer. Jeg prøver at holde hende vågen så længe som muligt derefter men der går ofte kun 1,5 time før hun falder i søvn igen efter hendes formiddagslur. Næste gang hun sover vækker jeg hende igen hvis der går for lang tid.
Det skal lige tilføjes at hun har haft kolik de første 3 måneder som nu heldigvis er ovre. Kolikken kom ofte omkring kl. 21. 00 og varede så ofte i mere eller mindre grad til ca. kl. 24.00 - 01.00. Så, hun har jo været vant til at være meget vågen i den periode og til at være i vore arme hele tiden.
Mine spørgsmål er så:
Er det forkert af mig at vække hende for at undgå at hun bliver alt for frisk om aftenen/natten ?
Kan jeg regulere hendes døgnrytme ved at vække hende om dagen eller skal jeg ikke regne med at jeg kan få kørt en fast søvnrytme ind?
Jeg synes jeg har hørt så mange gange at jo mere en baby sover om dagen jo bedre sover de også om natten.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Ellen