Svar: 9 dage gammel
18. januar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Et stort tillykke med sønnen, som lyder til at være en fin og sund dreng:o)
Det er helt normalt at nyfødte har hyppige og tynde afføringer. Det er også helt normalt at han vågner og skal spise om natten.
Så længe han er så lille som han er, kan du ikke forvente en fast rytme. Han skal have lov til at spise, når han vil. Jo mere han sutter, jo mere mælk kommer der, og netop det at amme om natten er med til at øge mælkeproduktionen.
Børn har mange lyde og som nybagt mod kan man lige og lytte til knirkelyde hele natten. Det kan være drømme, han har, men også smaskelyde, som ikke nødvendigvis behøver at betyde at han er sulten, men måske bare at han ligger og smager på lidt mælk og spyt. En beroligende hånd kan være lykken, andre gange vil han have behov for at ligge hos dig, hvor han fornemmer din vejrtrækning (som i maven) og andre gange vil han falde til ro af sig selv.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske