Svar: Hvor meget skal han sove? - 6 mdr.
18. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
De fleste børn vil I din søns alder fortsat have behov for at sove to gange dagligt (formiddag/eftermiddag), men hvordan virker din søn om dagen? Virker han træt og har behov for søvnen?
I kunne evt. forøge at ændre hans rytme således at han tager en lang lur over middag i stedet for, men umiddlebart tror jeg ikke at det vil ændre så meget og han skal også have lov til at sove, når han er træt. Men I kan da prøve. Ulempen er at han måske vil blive træt og falde i søvn først på aftenen og derfor vågne igen, som han gør nu.
Hvis du fortsat ammer om natten kunne det være en god idé at skrue ned for dette. Der er ikke noget ernæringsmæssigt grundlæg for natamning, når din søn er 6 mdr gammel. Du kan amme ham om aftenen, når han skal sove og igen om morgenen før du skal på arbejde. Om natten kan han blive tilbudt vand af kop. Det vil være nyttigt for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn.
I skal naturligvis også være opmærksomme på om han får nok at spise, så han ikke vågner fordi han er sulten. Sørg for at få indarbejdet en god rytme, en ny vane/rutine som forberedelse til natten, så han langsomt lærer at det er sengetid.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske