Svar: Altid været dårlig til at sove
18. januar 2004
Alder:
14 mdr.
Kære trætte mor
Hvor må I være trætte efterhånden og det må jeres søn et eller andet sted også,- han har jo også behov for en sammehængende søvn, for at være frisk og energisk i dagtimerne.
Da jeg ikke kender jer, er det meget sævrt for mig at vide hvad det er der sker og det kan derfor kun være gisninger. Det der lige umiddelbart springer mig i øjnene i dit brev, er at din søn er begyndt at sove hos dagplejemoderen - han kan altså godt! Men hvad er det så der gør at han ikke kan hjemme?
Jeg skriver det ikke for at kritisere jer som forældre, da jeg har den opfattelse at forældre som udgangspunkt altid gør deres bedste. Dertil kommer at børn netop ofte derhjemme prøver grænser på en anden måde end når de er ude, fordi de føler sig trygge ved deres forældre og tør prøve grænser af overfor dem på en anden måde.
Men når det er sagt, så er det måske netop konsekvens og grænser jeres søn søger. Ikke at I skal være hårde eller specielt strenge over for ham, men der skal være sammenhæng imellem det I siger og det I gør. Det vil sige at hvis I, naturligvis i den bedste mening, siger at han skal ligge i sin seng og sove, og så går ind og tager ham op, så er der ikke sammenhæng imellem det I siger og det I gør.
Det er også enormt vigtigt at I er enige om, hvordan I gør. I skal begge to gå helhjertet ind for sagen. Hvis far f.eks. vil have at jeres dreng sover i eget værelse og mor egentlig helst vil have at han er i soveværelset, så kan I ikke arbejde mod en fælles løsning. Det mærker jeres søn. Det er derfro vigtigt at I taler om, hvad I egentlig gerne vil have, og hvordan I bedst kan grbe det an ud fra jeres ønsker hver især.
At være konsekvent er ikke det samme som ikke at lytte eller ikke at vise kærlighed. Hvis jeres søn er bange eller utryg, skal I naturligvis tage ham op og han skal heller ikke græde sig i søvn. Han føler sig forladt, når I ikke er der og han har behov for at vide at han kan føle sig tryg. Det er meget meget svært at finde balancen imellem at give ham trygheden og være konsekvent.
Jeres søn har behov for at blive puttet med en fast rutine. Det han kender, gentagelse på gentagelse, giver tryghed.
Tilsidst må jeg så også lige sige, at der er nogle børn som først sover igennem når de er et par år. Der er altså håb forude, selvom det er hårdt:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske