Brev:
Altid været dårlig til at sove
18. januar 2004
Alder:
14 mdr.
Altid været dårlig til at sove
Hej
Min søn på 14 mdr har aldrig sovet særlig meget eller særlig godt. Under opholdet på barselsgangen skreg han det meste af tiden, det fortsatte efter vi kom hjem og i ca. 3 måneder - så det var nok kolik. Vi gik til zoneterapi uden resultat og prøvede i det hele taget alle sundhedsplejerskens råd, men intet hjalp.
Han sov allerbedst, når han lå på mig (faldt i søvn under amning). Om aftenen ammede jeg ham i søvn indtil han var ca. 10 måneder og bar ham derefter op i sin egen seng, hvor han så sov med en del afbrydelser i nattens løb, bl.a. for at få sutten. Om dagen sov han aldrig ret længe i sammenhæng, hvis jeg lagde ham fra mig, f.eks. i barnevognen, som regel max en halv time. Han har aldrig været sådan en som tog et par timer om formiddagen og et par timer om eftermiddagen.
Jeg gik lange ture med ham i barnevognen, for som regel som han meget godt når vognen trillede. Efter han er begyndt at blive passet i dagpleje, har han her "lært" at sove et par timer til middag i barnevognen. Når han er hjemme i weekenden kan han ikke sove mere en halv time i barnevognen til middag, derefter vågner han fast ca. hver halve time og skal have sutten. Det skal han ikke i dagplejen.
Om aftenen lægger hans far sig med ham for at få ham til at sove, bærer ham ind i sin egen seng, hvor han så er vågen et par gange i løbet af aftenen og skal have sutten. Efter et par timers søvn i egen seng er det slut. Han græder, sidder eller står op i sengen og så tager vi ham ind til os, hvor han så sover nogenlunde i løbet af natten, dog meget uroligt. Han vågner af og til og græder vildt, intet kan trøste ham og han vil hverken ligge ned eller trøstes.
Vi har fået undersøgt hans ører og han er ellers en sund og rask dreng og også som regel meget glad. Vi har prøvet metoden efter bogen godnat og sov godt: Om aftenen skreg han tre kvarter, om natten to en halv time og ved middagsluren dagen efter 3 en halv time(!) hvorefter vi valgte at afbryde forsøget. Vi gik selvfølgelig ind til ham hvert 5 minut og trøstede osv, men metoden virkede åbenbart ikke på ham.
Hvordan får vi lært den dreng at sove - vores poser under øjenene hænger efterhånden nede på knæene! Her efter nytår er han desuden blevet meget morsyg - er det noget med alderen? og hvordan skal man reagere på det - skal jeg tage ham op når han vil op, eller skal jeg ignorere ham ind i mellem?
Ja, en lang smøre, men jeg håber du forstår problemstillingen.
Glæder mig til et godt svar.
Hilsen
Den trætte mor