Svar: Udmalkning og frysning
18. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Din plan med at amme om morgenen og når du kommer hjem lyder helt fin. Dejligt at du kan nøjes ed at vre hjemmefra så få timer hver dag og at far kan passe. Det vil både far og Daniel med sikkerhed nyde.
Når du skal malke og vil nedfryse mælken er reglerne sådan:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkøles hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab og gives inden for et døgn. Mælken skal varmes op til ca 37 grader før den gives til barnet.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Børn der er blevet ammet vil ofte have en god evne til at drikke af kop, så far må forsøge sig frem og se hvordan det går. Hvis en alminelig kop ikke er sagen kan I prøve med en med tud. Flaske er der i princippet ikke grund til at introducere på nuværende tidspunkt.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske