Svar: Umoden tårekanal
18. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Det bedste du kan gøre er at gnide din søn under øjet, hvor du med en finger for søger at give lidt "let massage" fra øjenkrogen og ud. Gør det gerne flere gange om dagen.
Du skal naturligvis sørge for at din håndhygiejne er god. Hvis der er tale om øjenbetændelse, så smitter det. Når man behandler for øjenbetændelse er det derfor vigtigt at man vasker hænder før og efter at øjet dryppes. At øjet vaskes med lidt lunkent vand, før drypning, så der ikke er pus i øjet og at begge øjne dryppes.
Vær også opmærksom på at hvis din søn gnider sig i øjnene kan han få bakterierne på hænderne og derfor være med til at "inficere" sig selv.
Din søn er nu knap 6 mdr. og jeg synes derfor at det vil være relevant at søge læge igen, hvis det fortsætter. Sørg for at der sidder en stor gul klat i øjet, når I besøger lægen, så der kan blive podet. Hvis I kun har prøvet med et præparat kan det også være en idé at forsøge med et andet.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske