Svar: NAN eller nutramigen
18. januar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Gitte
Nutramigen er et produkt man anbefaler til spædbørn, hvor man ved at der er risiko for allergi. Har man først givet almindelig erstatning skal man ikke gå over til nutramigen mhp. allergiforebyggelse, da det så ingen effekt vil have.
Da jeres problemernok hænger sammen med et umodent tarmsystem, så synes jeg heller ikke at der er grund til at foretrække nutramigen frem for andet på nuværende tidspunkt. Men der sker naturligvis ikke noget ved at forsøge med dette, hvis du har hørt at det skulle være bedre:o) Det er dog noget dyrere.
Hvor tit har jeres søn afføring? Børn der får erstatning bør have afføring mindst en gang i døgnet. Hvis han har besævr med at komme af md sin afføring, kan det være en god idé at give ham laktulose, hvor han skal have 1 ml. pr. kg x 1 dgl.
Det kan også hjælpe at lave lidt bengymnastik med ham og det kan hjælpe at give ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre kører i cirkelbevægelser i urets retning rundt om hans navle. Kom evt. lidt babyolie på.
Når han skal bøvse skal I være opmærksomme på at hans ryg skal være rank. Det vil sige at han skal helt op ved skulderen og gerne have armene lidt løftet, eller at I sidder med ham foran jer på skødet, i en vinkel hvor han bliver holdt rank og I samtidig kan have øjenkontakt med ham.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske