Svar: Vil pludselig ikke tage brystet
18. januar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Marianne
Børn i 4-6 ugers alderen har ofte det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at blive større og har behov for mere mad. Det viser de ved at melde sig hyppigere og være mere grædende, simpelthen for at blive lagt mere til så mælkemængden derfor øges.
Umiddelbart tror jeg derfor ikke at din datter er overmæt:o) Men måske bliver træt, når hun skal arbejde for føden. Det er hårdt arbejde at skulle die ved brystet og det er endnu hårdere at spise igennem en brik. Nogle børn har kræfter og vacuum nok til at det kan lade sig gøre at "tømme" brystet, hvor andre børn ikke har. Det er derfor rigtig godt at du forsøger at lægge til med brikken først og så fjerner denne undervejs igennem amningen, for at din datter kan amme direkte på brystet.
Måske flyder din mælk ikke så nemt mere og din datter skal have tålmodighed til at vente på at mælken begynder at løbe. Du kan evt. forsøge at dryppe lidt mælk ind i hendes mundvig, med en lille sprøjte, når hun ligger ved brystet, simpelthen for at hun fornemmer at der er noget at arbejde for. Du kan også få en recept hos lægen på en syntocinon-spray, hvor du før hver amning tager et pust i hvert næsebor - simpelthen for at nedløbsrefleksen virker hurtigere.
Hvis din datter fuldstændig afviser brystet, så er det vigtigt at du ikke presser hende,- pas på med at holde hendes baghoved for at hun skal tage fat - men støt hende i stedet nederst ved nakken.
Brug forskellige ammestillinger. Hvis du ofte ammer i en bestemt stilling og hun af en eller anden grund ikke synes om denne i øjeblikket, så kan det være en god idé at lægge til på en anden måde - for at bryde vanen.
Hvis du ikke får ammet i flere timer, fordi hun ikke vil tage fat, så vil det være en god idé at du malker ud på de tidspunkter hun skulle have været ved brystet. Udmalkning vil hjælpe din vorter frem og få mælken til at løbe samtidigmed at du bibeholder mælkeproduktionen.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske