Svar: Ammeproblem, mindre mælk?
15. januar 2004
Alder:
0 mdr.
Jeg tror bestemt ikke at du gør noget forkert:o) Og et stort tillykke med ham.
Din søn er kun 14 dage gammel og mælken skal stadig indstille sig på hans behov. Det er normalt at have mindre mælk om aftenen, mælkemængden er altid større om morgenen og om formiddagen, hvorfor du på et tidspunkt vil kunne fornemme at brysterne virker mere spændte og fyldte på dette tidspunkt.
Hvis du ønsker at øge din mælkeproduktion, så er det vigtigt at amme hyppigt. Det vil sige at du ed fordel kan amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det kan du f.eks. gre om formiddagen, hvor du har mere mælk.
Det kan også være en god idé at amme om natten, da du om natten producerer mere mælkestimulerende hormon. Derudover vil det være godt at du skiftede imellem de forskellige ammestillinger, altså både ammer i den traditionelle stilling samt i tvillingestilling og også ligger ned og ammer.
Sørg også for at hvile dig i løbet af dagen. Udnyt tiden, hvor han sover. Husk også at få noget at spise og rigeligt at drikke dagen igennem. Som mor er man ofte tilbøjelig til at hele formiddagen går med amning, skiftning og nussen med den lille og pludselig er klokke 12.30 og du har glemt dig selv. Det dur ikke!
En del mødre har glæde af at drikke Amme-te som kan købes i forskellige helsekostforretninger og du kan også drikke en maltøl/mørk hvidtøl dgl (et glas formiddag og et glas aften).
Når du lægger til så am fra den ene side og lad ham spise sig mæt der. Derefter til byder du ham toppen fra den anden side. Næste gang du ammer så begynder du på den side, hvor han har taget toppen, lader ham spise godt der og tilbyder ham så toppen fra den anden siden osv. Hvis han falder i søvn undervejs kan du evt. vække ham ved at skifte ham imellem de to sider. Er han ikke interesseret i toppen fra den ene side efter amning, så er det i orden. Det er kun et tilbud til ham.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske