Svar: Ammeproblem, mindre mælk?

15. januar 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Jeg tror bestemt ikke at du gør noget forkert:o) Og et stort tillykke med ham.

Din søn er kun 14 dage gammel og mælken skal stadig indstille sig på hans behov. Det er normalt at have mindre mælk om aftenen, mælkemængden er altid større om morgenen og om formiddagen, hvorfor du på et tidspunkt vil kunne fornemme at brysterne virker mere spændte og fyldte på dette tidspunkt.

Hvis du ønsker at øge din mælkeproduktion, så er det vigtigt at amme hyppigt. Det vil sige at du ed fordel kan amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det kan du f.eks. gre om formiddagen, hvor du har mere mælk.

Det kan også være en god idé at amme om natten, da du om natten producerer mere mælkestimulerende hormon. Derudover vil det være godt at du skiftede imellem de forskellige ammestillinger, altså både ammer i den traditionelle stilling samt i tvillingestilling og også ligger ned og ammer.

Sørg også for at hvile dig i løbet af dagen. Udnyt tiden, ...

Annonce

... hvor han sover. Husk også at få noget at spise og rigeligt at drikke dagen igennem. Som mor er man ofte tilbøjelig til at hele formiddagen går med amning, skiftning og nussen med den lille og pludselig er klokke 12.30 og du har glemt dig selv. Det dur ikke!

En del mødre har glæde af at drikke Amme-te som kan købes i forskellige helsekostforretninger og du kan også drikke en maltøl/mørk hvidtøl dgl (et glas formiddag og et glas aften).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du lægger til så am fra den ene side og lad ham spise sig mæt der. Derefter til byder du ham toppen fra den anden side. Næste gang du ammer så begynder du på den side, hvor han har taget toppen, lader ham spise godt der og tilbyder ham så toppen fra den anden siden osv. Hvis han falder i søvn undervejs kan du evt. vække ham ved at skifte ham imellem de to sider. Er han ikke interesseret i toppen fra den ene side efter amning, så er det i orden. Det er kun et tilbud til ham.

Fortsat held og lykke

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren