Svar: Pige 10½ mdr. kravler ikke
15. januar 2004
Alder:
10 mdr.
De fleste brn begynder at kravle før 12 mdr´s aldren. Fra at ligge på maven kommer barnet op at stå på hænder og knæ og rokke og begynder derfra at kravle. Et barn er noget ældre fr det begynder at hoppe af sig selv.
Du skal lægge din datter så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling at barnet begynder at trille og krybe. Gør det til en vane at du hver gng du placerer hende på gulvet begynder med at lægge hende på maven.
Hjælp hende til at trille ved at bukke hendes arme og albuer ind under hende, når hun ligger på maven. Hjælp hende fra rygliggende stilling ved at lægge hendes ene ben over det andet, så hun får lettere ved at trille rundt. Brug legetøj, som bevæger sig og som hun skal række efter, når det triller forbi hende.
For at hjælpe hnde til at krybe støtter du hendes fødder, skiftevis den ene og den anden, for at hjælpe hende fremad.
Til at styrke hende balance giver du hende luftture, hvor du holder hende under maven og lader hende flyve gennem luften. Det kan også være en god idé at give hende en gynge, eller at give hende en gyngetur i et tæppe, hvor I to voksne holder i hver sin ende og svinger hende frem og tilbage. Sørg for at legen er på hendes præmisser, så det bliver på en måde som hun synes om.
Leg på gulvet, hvor ting forsvinder, f.eks. en bold der triller i forskellige retninger. Lad hende følge bolden i forskellige retninger og lad hende være med til at finde den. Hun lærer at bolden ikke er væk blot ude af syne, og at hun skal bevæge sig for at få fat på den, se den.
Tag hende med i svæmmehallen og lad hende bevæge sig igennem vandet på forskellig måde.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske