Svar: Børn og sukker
15. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Ulla Lauritsen
Det er meget svæt for mig at svare konkret på dit spørgsmål, da holdningerne er mange og da jeg ikke er ekspert på dette område.
Når man taler om sukker eller kulhydrater så inddeler man dette i tre hovedgrupper: Monosakkarider (f.eks. glukose og fruktose), Oligosakkarider (f.eks. laktose og sakkarose) og Polysakkarider (f.eks. stivelse og kostfibre). Efterhånden som barnet bliver ældre bliver det også bedre til at fordøje stivelse. Et lille barn på ca. en måned vil kunne fordøje ca 1g stivelse pr kg kropsvægt, hvilket stiger til ca 6g pr. kg efter nogle måneder.
Modermælk indeholder sukker (laktose) i stor mængde ca. 70g/liter.
Almindeligt sukker er Sakkarose. Man ved at der er en sammenhæng mellem indtaget af almindeligt sukker og f.eks. risiko for caries. Sukker indeholder energi men ikke andre næringsstoffer og sundhedsstyrelsenanbefaler derfor at sukkerindholdet i kosten holdes på et minimum.
Med hensyn til kunstige sødestoffer, så findes der også mange forskellige af disse og nogle er bedre/værre end andre - alt efter hvordan man ser på det.
De fleste kunstige sødestoffer er meget energirige også mere end almindeligt sukker, så i forhold til dit spørgsmål kan en del sødestoffer have samme hyperaktive virkning, som sukker.
Der har også være en del diskutioner om, hvovidt visse sødemidler påvirker hjernen.
Min umiddelbare holdning er at der ikke er nogen mening i at vænne sit barn til kunstige sødestoffer for at spare på sukkeret. Gennem sødestoffernenfår barnet også smagen for det søde og undersøgelser viser at børn der vokser op med at få meget sødt og vil ønske dette i voksenalderen. Af sndhedsmæssige årsager er det derfor vigtigt at modvirke udviklingen af en sød tand.
Hvis man skal sige noget positivt om sødestoffer, så skader det ikke tænderne på samme måde som almindeligt sukker. Hvis man derfor vil give sit barn saftevand, kan det derfor være en fordel at vælge et lightprodukt, hvor frugtinholdet osv. stadig er i orden.
Håber du kan bruge noget af dette svar.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske