Svar: Overgangsperioden
15. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Lisbeth
Tak for dne søde ord. Dejligt.
Hvis Emma i en månedstid har spist to måltider og virker interesseret i flere, så kan du roligt tilbyde et tredie.
Du kan allerede nu forsøge med grøden/mosen først og så tilbyde brystet bagefter.
Efterhånden som hun får mere skemad, vil hun ikke tage så meget fra brystet og mælkemængden vil nedsættes. På et tidspunkt vil hun blive så mæt af skemaden at hun ikke har behov for et fuldt ammemåltid efterfølgende, men kun vil slukke tørsten. For at lære hende at drikke af kop, kan du derfor tilbyde hende lidt vand eller erstatning af en lille kop sammen med skemaden, men umiddelbart er der ikke grund til at give erstatning, hvis du fortsat ammer og ønsker at fortsætte med dette.
Du må derfor lige overveje, hvordan du ønsker det med amning. Som jeg ser det er der ikke noget i vejen for at Emma spiser hos dig og får slukket tørsten efter et mltid. Din mælk vil regulere sig ind, så den passer tilhendes behov. Måske er netop det vejen frem for jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske