Svar: Vil kun amme i 5 min.
15. januar 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Du skal da bestemt ikke opgive:o)
Det er meget nemmere for din søn at spise af en flaske end det er at spise af brystet. Mælken løber nemmere fra flasken og han skal ikke yde så meget for at den løber.
Når han ligger hos dig så sutter han et par gange, hvilket sender nogle impulser op til din hjerne som igen sender besked til brystet om at nedløbsrefleksen skal starte og mælken begynde at løbe - det skal han have tålmodighed til at vente på.
Du kan hos lægen få en recept på det der hedder "syntocinon-spray" som fremmer nedløbsrefleksen. Et pust i hvert næsebor før amning gør at mælken løber nemmere.
Samtidig er det også vigtigt at du forsøger at slappe så meget af som muligt,- tæl til ti og tænk på mælk som løber! Hvis du sidder og spænder, så forlænger du tiden til nedløbsrefleksen virker og din søn bliver mere gal.
Du kan også gøre det at du malker en lille smule ud først, inden du lægger ham til, så du får mælken til at løbe lige inden han kommer på.
Du skal være opmærksom på at børn der bliver ammet godt kan mælde sig ind imellem deres egentlige hovedmåltider, for at sutte kortvarrigt. Ved kun at sutte i kort tid tager de toppen af mælken som er mere vandholdig og får derved slukket tørsten. Din dreng kan godt være tørstig og det er et mønster som man ser hos børn der ammes og ikke hos børn der får flaske.
Hvis han har meget temperament, så kan det nogle gange være en god idé at skifte ammestilling, så han får en anden oplevelse. Hvis du er vandt til at amme i den traditionelle stilling, så prøv at lægge ham til i tvillingestilling eller læg dig med ham.
Hvis han ikke får dig tømt skal du være opmærksom på om dit bryst bliver rødt og varmt og om du får kuldrystelser,- så har du højst sandsynligt fået en brystbetændelse. Det er vigtigt at du sørger for at han får brystet "tømt" godt nok efter hver amning. Det vil sige at du skal fornemme at dit bryst er blevet blødt og eftergiveligt efter amning.
en god ammerytme er at amme fra den ene side, så evt. skifte ham og så tilbyde ham toppen fa den anden side. Der hvor han så har taget toppen, starter du så med at lægge til ved næste amning, ammer i bund, skifter ham, tilbyde toppen fra den anden side osv osv.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske