Svar: Skemad, når jeg gerne vil fortsætte med at amme
15. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
I princippet kan man begynde med grød eller mos, som man nu synes. Personligt synes jeg at grøden har gode fordele, især majsgrød og risgrød. Netop de to grødtyper er milde i smagen og har en fin blød konsistens. Samtidig er det nemmere at gøre grøden tynd (som en tyk suppe), hvilket kan være en fordel de første gange barnet skal prøve noget nyt, så barnet ikke så meget skal forholde sig til en ny konsistens, men mere til en ny smag.
Det kan også være en fordel at du laver grøden på din ammemælk i begyndelsen, fordi smagen så ikke er helt så fremmedartet. Grød/mos kan dog godt blive vandig af modermælk, når det har stået lidt, det er dog helt uskadeligt.
I begyndelsen giver du kun smagsprøver, dvs et par teskefulde, eller hvad han nu er interesseret i. Hvis han kniber munden sammen eller drejer hovedet, så vil hn ikke mere. Det kan være en fordel at du sidder med ham på skødet og derudover skal han ikke være hverken for sulten eller for træt, når I begynder.
Du kan de første dage give skemad en enkelt gang om dagen og derefter øge til to gange om dagen. Når han virker til at have fundet ud af hvad det drejer sig om og er interesseret, så kan du prve med en ny type grød, således at du bibeholder det han kender om formiddagen og så forsøger med noget andet om eftermiddagen/aftenen.
I begyndelsen vil det være en god idé at du ammer ham, når han har fået grøden. Efterhånden som han bliver ældre og spiser mere vil grøden erstatte et ammemåltid og han vil i stedet kunne få lidt mælk af kop (efter 6 mdr). Hvis du ikke ønsker at give komælk/erstatning og hellere vil amme, så kan du naturligvis fortsætte med det, som hidtil.
Der er heller ikke noget i vejen for at du ammer f.eks. morgen og aften og giver skemad og kop i løbet af dagen efterhånden som han bliver ældre, men det kan vi tage til den tid:o)
Det er klart at din mælkeproduktion vil falde i takt med at han får anden mad og ikke længere dier så hyppigt ved brystet, men du kan amme længe endnu uden problemer, hvis det er det du ønsker.
Held og lykke fremover. Jeg er glad for du bruger brevkassen og skriv endelig igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske