Svar: Min søn er ikke sulten
15. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Hovedbestanddelen af din søns kost skal fortsat være mælk, så længe han er så lille. 4 x 150 ml = 600 ml og det kan godt være helt okay, hvis din søn også får grød som er lavet på mælk. Ud fra din beskrivelse så lyder han også til at trives og være en glad dreng.
Det er vigtigt at du tilbyder ham mad og væske i små mængder i løbet af dagen og at du ikke presser ham. Hvis han føler sig presset kan han helt nægte at spise.
En madplan for hans alder kan se sådan her ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød og evt. en flaske
Frokost: Grød eller grøntsagsmos og evt. en flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: grøntsagsmos og evt. flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Jeg ved godt at jeg nævner flasken mere end fire gange og altså mere end din søn får nu og det er ikke sikkert at han vil have det. Du kan tilbyde det, men skal som sagt ikke presse ham. Hvis du synes tre måltider skemad er for meget kan du i begyndelsen nøjes med at tilbyde to skemåltider og efterhånden som han bliver tættere på de 6 mdr. kan du tilbyde ham 3 måltider dagligt.
I begyndelsen vil det være små mængder han spiser og det er helt normalt. Men lidt har også ret:o)
Det at spise lidt men tit kan godt give større appetit.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske