Brev:
Tanker vedr. pasning i dagpleje
8. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Tanker vedr. pasning i dagpleje
Hej Helen
Indenfor de næste par måneder skal min datter starte i dagpleje. Hun vil på det tidspunkt være ca. 1 år.
Objektivt set kan jeg godt se, at det bliver godt for hende at komme ud mellem andre børn og spejle sig i dem. Hun er meget eventyrlysten og social. Men subjektivt set, så har jeg det frygteligt med det - også selvom jeg et eller andet sted også glæder mig til at komme på arbejde igen.
Hun er vores første barn, og det er sikkert det, der skinner igennem, men jeg er dybest set overbevist om, at dagplejemoren sikkert er en ond person, der ikke tager hånd om mit barn. Jeg er selv lærer og ser, hvad der sker, når børnene vokser op i et miljø, hvor alt drejer sig om dem, og det er heller ikke det, jeg vil skal ske for min datter. Men jeg er bekymret for, om dagplejemoren nu giver omsorg nok, om hun lader min datter græde i lang tid, om hun slår mit barn. Ja, snart sagt alt fra "små" ting som disse til store ting som pædofili.
Jeg er ved at gå til ved tanken om, at en anden skal opleve meget med hende første gang, og at hun vil knytte sig til hende - omvendt vil det jo også være en katastrofe, hvis ikke hun gør. Men tænk nu, hvis min datter får et tættere forhold til dagplejemoren end til mig.
Jeg har aftalt med min arbejdsplads, at jeg ikke skal arbejde fuldtid og forsøger at få det arrangeret således, at jeg kan få en ugentlig fridag. Min mor vil passe hende en dag om ugen (ikke min idé - hun vil bare gerne være tæt på sine børnebørn). Så maksimalt set skal hun være i dagpleje 4 dage om ugen. Så hvorfor er jeg så bekymret?
Jeg kan slet ikke overskue at skulle arbejde igen. Jeg har jo ikke et 8-16 arbejde - på papiret i hvert fald - nogle dage møder jeg sent, andre dage får jeg tidligt fri. Skal jeg så putte hende i dagpleje de timer, jeg er væk, eller gøre det regelmæssigt og overskueligt for hende ved at sende hende af sted samme tid/tidsrum hver dag?
Jeg tænker jo også lidt på den forberedelsesbyrde, der er, som lærer. Skal jeg få det overstået, inden hun kommer hjem eller forberede mig om aftenen, når hun sover - hvilket vil gå ud over tiden med faren, der i forvejen er meget knap pga hans lange arbejdsdage?
Jeg ved godt, du ikke kan give mig et løsningsark til alt dette, men nu fik jeg da i det mindste luft!
Med venlig hilsen
Linda