Svar: Hvor lang tid bør han kunne holde sig vågen mellem sine lure? - 6 mdr.
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Din dreng ændrer sin soverymte og søvnbehov lidt nu hvor han er 6 måneder gammel og det er helt normalt at han begynder at sove lidt kortere formiddagslur. Det lyder som om han lige i øjeblikket har behov for to lure i løbet af eftermiddagen og det er også helt okay - det er en overgang fordi han er ved at øve sig i at kunne nøjes med to lure dagligt. Ser man på det samlede søvnindtag, så er han fint dækket ind.
Din dreng har behov for at opleve meget mere af verden og for at bruge sig selv. Det er helt fint at du giver ham skemad 2 gange dagligt, da han nu har fundet teknikken og når du fornemmer at det kører, så kan du øge ham til 3 måneder. De fleste børn vil omkring 7 måneders alderen skulle have 3 måltider og nogen 4 måltider dagligt, så det du beskriver lyder altså helt fint.
Det er fortsat rigtig vigtigt at din dreng får sin mælk og du kan sagtens tilfredsstille hans mælkebehov via amning, når det kører så godt for jer - det lyder jo som om at amningen fungerer rigtig godt.
Med hensyn til grød, så synes jeg du skal prøve de lidt mere smagfulde grødtyper som havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød. Og med hensyn til grøntsagsmos så synes jeg du skal prøve at undladen kartoffel, da nogle børn får 'brækfornemmelse' af dette. Så prøv at lave en mos af blomkål, broccoli, squash, porrer osv. Du må også gerne lave mos af rodfrugter, som virkelig smager af noget.
Det er vigtigt at give ham grød for at holde maven igang og det er okay med grød to gange dagligt. Men det er også max. Han bør nu komme igang med grøntsagsmosen og jeg synes virkelig du skal prøve at arbejde med at introducere grøntsagsmosen om aftenen. Stille og roligt skal han jo også til at have lidt kogt kød og fisk. Og jeg tror det handler lidt om at du er for forsigtig. Han må meget gerne få mad som smager af lidt mere, når han er 6 måneder gammel.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6.30-7: Ammes
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur sover 1-1½ time
Frokost 12: Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød), vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 og må her gerne sove et par timer
Eftermiddag 15: Ammes
Sen eftermiddag 16.30: Evt. amning (det er her nogle børn powernapper og han vil sandsynligvis stille og roligt kunne springe dette over i takt med at han begynder at sove et lidt længere stræk til sin middagslur
Aften 18: Grøntsagsmos af alle slags grøntsager. Det eneste du skal være opmærksom på er selleri, fennikel, spinat og rødbede. Han må gerne få det, men ikke i store mængder på grund af nitrat. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 20. Det er således helt okay at han har været vågen i nogle timer her.
Sen aften 23-24: Ammes
Jeres dreng vågne perioder bliver længere og længere, han suger mere og mere til sig og I skal vurdere om det er okay at han er så vågen, virker han glad og tilfreds eller virker han træt, for så skal han naturligvis puttes. Nogle gange vil han kunne være vågen i flere timer andre gange vil han virke træt efter kun 1½ time og det er helt okay og helt normalt for hans alder.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske