Svar: Mad, salt, amning, mælk, mv.
8. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Måske er spekulationer for nogen i småtingsafdelingen, men det er de jo ikke nødvendigvis for andre og hvis man går og spekulerer, så er det da meget fornuftigt at spørge:o)
Det er rigtig dejligt at høre at det går så godt med skemaden og det er efter min mening helt okay at din dreng får øllebrød hver dag. Hans indtag i øvrigt lyder til at være meget varieret og helt passende for hans alder. Øllebrød er også godt til at vende ham til smagen af rugbrød, som han jo skal begynde med i 8 måneders alderen, så det er meget fint og det er på samme måde også rigtig godt at du er begyndt at gøre grøntsagsmosen lidt grovere i konsistensen.
Dejligt at høre at jeg har ramt plet i forhold til hans koncentration omkring spiser og det er super godt at I formår at holde ham fanget og udnytter hans interesse og glæde for mad, for at undersøge og putte i munden. Bliv endelig ved med det.
Det er helt normalt at han har varierende appetit, vi andre spiser jo heller ikke lige meget hver dag. Prøv at se om du kan aflæse ham, således at hvis der virkelig er noget han ikke bryder sig om, så tilbyder du ham noget andet. Ligesom du har gjort med havregrød f.eks. Han skal naturligvis ikke tvinges til at spise noget han ikke kan lide, så må du lave noget andet, så han fortsat bliver mæt og så han forbinder det med at spise, med en god og rar oplevelse.
I forhold til salt, så er det meget vigtigt at dette holdes på et minimum. Sundhedsstyrelsen skriver at børn kan spise grøntsager som er kogt i almindelig let saltet vand, men derudover skal små børn ikke have salt. Derfor vil det være en god idé at I begynder at gå mere over til bordsalt og salter jeres mad efter en portion til jeres dreng er taget fra.
Det er rigtigt at sige fra efter 2-3 dl. Det er vigtigt at der fortsat er plads til mælk i maven:o)
Planen for dagen ser fin ud og det lyder som om at din drengs mælkebehov dækkes fint ind. Det er helt korrekt at det passer fint med ca 4 amninger i forhold til hans alder. Som du beskriver det, så tror jeg ikke du skal være bange for at du ikke har mælk nok. Giv ham vand af kop ved siden af, så han ikke kommer til at mangle væske.
Det er også helt fint at amme ham tidlig morgen kl. 05, super og kun godt at det fungerer for jer begge. Der er sandsynligvis også en del mælk at komme efter på dette tidspunkt:o)
Powernappen om eftermiddagen er også okay. Der skal være plads tilfleksibilitet og børn er forskellige:o)
Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne amme din dreng fortsat, når nu amningen går så godt. Jeg synes det er rigtig flot at du malker ud og også bruger din mælk til madlavningen, når du laver noget til ham. Når du laver familiemad, så anbefaler sundhedsstyrelsen dog at man bruger sødmælk for at barnet får nok fedtstof... det lyder dog ikke som om at jeres dreng lider nogen nød:o)
Med hensyn til stimulation og leg for et barn på ca 7 måneder, så er det fortsat bevægelse på gulvet. Begynde at krybe, flytte sig på gulvet (først baglæns, siden forlæns), øve sig i at sidde selv på gulvet. Det er også en god idé at lege "Give-Tage" leg, hvor du tilbyder ham legetøj - "værsgo", venter lidt og forventer at få det tilbage ved at række hånden frem "Tak". Børn i din drengs alder elsker også ride-ranke-leg. Kender du den gamle leg med bonden, herremanden og kongen, hvor han sidder på dine lår og rider i lunte, i trav og i galop og tilsidst 'falder ned' mellem dine ben? Ellers så spørg nogle af de ældre i familien eller måske de andre i mødregruppen.
Luftture er sjove, det er skønt at blive tumlet med og mærke at det kilder i maven. Gemmelege er sjove, borte tit-tit, lege med lyde er sjove f.eks. at spille på munden ved at klappe lidt med hånden på munden eller sige 'bbbrrrr' lyde med læberne.
Idéer til legetøj kan være ting at bide i, bolde gerne med kanter så de er til at få fat i, en stor badebold eller andre slags bolde, der findes også bolde med vand. Køkkenting, som grydeskeer, piskeris osv. Et stykke bagepapir kan også være rigtig interessant. Ting som kan flyde i vandet, når han er i bad, en stor fløjte, en tromme, Papbøger med store billeder, ride-ranke-leg osv. som nævnt ovenfor.
Rigtig meget held og lykke også denne gang og håber jeg kom igennem det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske