Brev:
Mad, salt, amning, mælk, mv.
8. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Mad, salt, amning, mælk, mv.
Hej Helen
Mange tak for din sidste respons på min søns problemer med indtagelse af mad – primært grøden. Nu synes jeg faktisk at det går helt godt – dog spiser han kun øllebrød om morgenen. Havregrød kan jeg simpelthen ikke få i ham. Heller ikke med revne æbler, kanel e.l. Mine spørgsmål i denne omgang, er blot lidt jeg går og spekulerer over, som nu hober sig op.
Synes du det er okay han kun får øllebrød til morgenmad? Det lykkedes mig aldrig at få andet grød i ham. Han kan endnu ikke tygge.
Han får tre måltider om dagen + frugtmos eller banan om eftermiddagen. Mos til frokost og mos og kød/fisk til aften. Du forudsagde vist for et par måneder siden, at han nok var et af de børn, som ville lade sig distrahere let under spisningen. Det havde du sandelig ret i :-) Det kræver god tålmodighed at made ham, men hans madglæde vinder dog altid. Jeg synes det går fint og han spiser ofte store portioner, men andre gange vil han ingenting have.
Jeg accepterer, at han kan have varierende appetit, men jeg synes at han skal spise hvad jeg serverer, ellers får han ikke noget. Jeg vil ikke have, at han bliver kræsen. Det er jo lidt svært her i begyndelsen, hvor vi skal finde ud af hvad han kan lide – og nogle gange er jeg da også ved at svigte principperne og finde noget andet frem, når han kniber munden sammen…. hvad synes du man gør bedst?
Han har jo en tendens til at synes bedst om den lidt mere tilberedte mad – altså vores mad - den med salt i. Jeg er træt af, at han ikke rigtig gider almindelig grøntsagsmos mere, for sammen med øllebrøden, så synes jeg jo at han må få en del salt? Jeg passer selvfølgelig på ikke at salte vores mad for meget, men stadig…
Når han får mad han godt kan lide, så er det mig der siger stop efter 2-3 dl. Er det ok eller skal han have til han selv sige stop?
Mine egentlige spekulationer går på mælk og amning. Jeg kan se af dine svar til andre, at det vist er fint med 4 amninger i døgnet nu. Det har han fået de sidste 14 dage ca. Dagen ser for det meste sådan ud (ca. tider):
5 – vågner og ammes (falder for det meste i søvn igen – dog ikke altid)
6:30 - vågner
7:30 - Øllebrød
9 - Lur
11 – moset kartoffel og grønt (evt. med tun el. torskerogn fra dåse)
12 - ammes
12:30 – lur
15 – frugtmos
16 – ammes
17 - powernap
18 – moset kartoffel og grønt (eller hvad vi nu lige får, hvis det egner sig) og kød/fisk
19:30 – ammes
20 - godnat
Jeg har struktureret vores dag udfra dine svar til andre i hans alder. Skal lige huske at sige, at jeg kan se, at du ofte foreslår en sen aftenamning, så man evt. kan sove lidt længere, men jeg er ikke vågen kl. 23, så kl. 5 er fint for mig. Jeg tror faktisk heller ikke han vågner af sult kl. 5.
Powernappen om eftermiddagen kan han altså ikke undvære endnu. Lige pt. sover 3-4 timer om dagen. Det er mere end de seneste par måneder, hvor det har været 4x45 min. Jeg kan ikke strække de to andre lure til lidt senere - han bliver så umedgørlig.
Vand tilbydes han ofte i løbet af dagen og det går nogenlunde. Når han sover formiddagslur, malker jeg 100-150 ml ud til hans mad. Er det noget pjat at blive ved med i hans alder? Når han nogle gange får noget af vores mad, så er den lavet på skummetmælk hvis der er mælk i, er det okay?
M.h.t. amning, så har jeg aldrig syntes han havde et favoritbryst, men her den sidste tid, har jeg kun kunnet malke max 50 ml ud på det ene bryst og 100 på det andet. Jeg har prøvet at stimulere med pumpen, men det har ikke hjulpet. Han dier jo efterhånden således heller ikke længe på dette bryst. Tror du mælken er på retur? Er det ikke mærkeligt, der kun er så lidt i det ene? Jeg er jo lidt i tvivl om han nu får sin mælk. Nogle gange er nedløbsrefleksen også lang tid undervejs – men ikke altid. Jeg havde forestillet mig at amme ham indtil han kunne nøjes med komælk.
Han er stor nu. 10 kg og 72 cm. Han trives fint, er yderst frustreret over at ligge på gulvet, at kravle baglæns, at han ikke kan holde sig oppe på alle 4, etc. Han kommer fint rundt på gulvet - triller og møver sig rundt. Han mosler rundt om natten og holder mor vågen. Han vågner tit og skal flyttes rundt. Men alt dette kan jeg jo se af din super gode brevkasse, at det er helt normalt :-)
Mosen er jeg i gang med at gøre grovere – han får agurk og gulerødder at tygge på til aftensmad, men brødskorperne tør jeg ikke lade ham sidde med. Han får det galt i halsen, så jeg tror han er ved at blive kvalt. Det kommer vel af sig selv, at han begynder at tygge?
Helt generelt, hvis du da orker at svare mig på mere: Hvordan stimulerer man bedst en dreng på hans alder? Jeg havde så god nytte at de forslag du gav, da han var 4 måneder og nu synes jeg nogle gange, at tiden bliver lang med ham.
Det var en lang pærevælling. Jeg ved godt mine spekulationer er i småtingsafdelingen.
Mange hilsner
Line