Svar: Meget urolig nattesøvn - 4 mdr.
8. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Jeg synes ikke umiddelbart at I skal vende jeres datter af med sutten, da den er god for hende at have og virker beroligende på hende. Men I skal overveje meget, hvordan og hvortit I bruger den.
Man taler om vanebetinget afbrudt søvn, når barnet vender sig til at skulle have sutten i munden for at kunne sove. Hver gang sutten tabes, så registreres det, barnet vågner og sover ikke videre uden at sutten kommer i munden igen. Det er uhensigtsmæssigt både i forhold til barnet, som har brug for sammenhængende søvn, men også i forhold til forældrene, som også har brug for at sove sammenhængende, men som også sover rigtig dårligt med hånden ude af sengen, parat med sutten hele tiden.
Når jeres datter vågner om natten, så prøv om hun kan puttes ved at I hjælper hende med at skifte stilling og en beroligende hånd og et stille syss - inden I automatisk kommer sutten i munden. Ellers kan I faktisk risikere at hun gentagne gange vågner om natten når hun taber sutten og forventer at I kommer den i munden på hende.
Vanebetinget afbrudt søvn ses ofte hos de lidt ældre børn, børn som er omkring 8 måneder, så jeg tror ikke det er, hvad gør sig gældende hos jer lige nu - det handler mere om tryghed. Men I skal som sagt være bevidste om, hvordan I handler lige nu, for ellers kan I komme til at stå i en uhensigtsmæssig situation.
Jeres datter der i gang med en rivende udvikling og det er helt normalt at der i denne alder kan komme en periode, hvor hun sover mere uroligt. Hun oplever meget mere om dagen og dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derudover er hun måske også begyndt at bruge sig selv mere fysisk og har derfor også en stigende motorisk uro i kroppen. Det kan fortsat hjælpe hende at holde sammen på sig selv ved at holde hende svøbt og det kan også være derfor at hun fortsat er så glad for sin lift og det tætte, nære sovemiljø. Når børn har motorisk uro, så hjælper det altså rent fysisk at være puttet godt, at få armene ind til kroppen så man ikke kan ligge og 'spjætte'.
Jeg tror ikke umiddelbart at det handler om mad eller behov for mere mad. Men hvis du selv er i tvivl, så vil jeg foreslå at du forsøger at sætte din mælkeproduktion lidt op, ved at lægge hende hyppigere til i løbet af dagen og også lade hende komme til brystet en enkelt gang i løbet af natten.
Hendes lure om dagen lyder helt fint og aldersmæssigt relevant i forhold til at hun nu begynder at få flere og længere vågne perioder i løbet af dagen. Det lyder således alderssvarende og det er et udviklingsspring I skal igennem.
Håber mine tanker giver lidt ro, rigtig meget held og lykke fremover og rigtig god rejse til Italien - det lyder rigtig dejligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske