Brev:
Meget urolig nattesøvn - 4 mdr.
8. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Meget urolig nattesøvn - 4 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar :-)
Jeg har lige et spørgsmål igen. Vores datter på 4,5 måned har tidligere haft perioder, hvor hun har sovet meget uroligt om natten, og desværre er hun igen begyndt at vågne rigtigt mange gange. Hun vågner ofte 5-6 gange på en nat og ligger og bokser rundt hele natten igennem.
Vi giver hende sutten og hun falder i søvn igen med det samme, men ofte når jeg ikke at falde i søvn før hun vågner igen. Ofte ligger vi også en hånd på hendes krop for at give hende tryghed og ro i kroppen (det har jeg set at du har anbefalet andre). Hun får mad omkring kl. 21 og de fleste nætter får hun mad igen omkring kl. 4-5 (her er sutten ikke nok), men enkelte nætter har hun præsteret ikke at spise mellem kl. 21 og kl. 7!
Hun virker ikke sulten de øvrige gange hun vågner, for hun falder i søvn igen, så snart hun har fået sutten. Hun ammes 100 % og spiser godt i løbet af dagen – ca. hver 3. time. Da hun jo tager nogle lange stræk om natten uden mad og generelt virker mæt, er vi endnu ikke startet op med grød. Hun virker dog MEGET interesseret i rigtig mad og følger nøje med, når vi spiser.
Om dagen er hun en rigtig glad og aktiv pige, der suger indtryk til sig. De mange nye indtryk har tidligere medført urolig nattesøvn. Hun er lige nu ved at ændre sin rytme, så hun ikke længere sover 3-4 timer midt på dagen, men i stedet sover ca. 1,5 time om formiddagen, ca. 2,5 time om eftermiddagen og en powernap først på aftenen.
Om natten sover hun for det meste i hendes vugge ved siden af mig, men nogle gange putter vi hende i barnevognen i entreen (lige ved siden af soveværelset, hvor vi stadig kan høre hende), da hun nogle gange sover lidt bedre her. Vi har også forsøgt at lægge hende i vores seng, men det kan hun slet ikke finde ud af. Vi har endnu ikke lagt hende i en tremmeseng, da hun hidtil har villet have det så småt som muligt. Vi er også først lige stoppet med at bruge liften i barnevognen, da hun har sovet rigtigt godt i denne. Jeg forstår ikke hvorfor hun gerne vil have så lidt plads omkring sig, men det må næsten være pga. tryghed.
Vi kan simpelthen ikke forstå, hvorfor hun vågner så ofte om natten. Kan det være at hun faktisk er sulten, selvom hun ikke giver udtryk for det? Er det muligt at vi bare holder hende hen ved at give hende sutten? Tror du at det vil være en idé at starte op med grød? Egentligt ville jeg gerne vente lidt, da vi skal på ferie om to uger til Italien og her vil det jo være rigtigt praktisk kun at amme. Men omvendt vil jeg med glæde starte op med grød, hvis det kan løse vores natteproblemer.
Hvis det ikke er fordi hun er sulten kan det så være, at hun simpelthen er blevet afhængig af sutten – at hun ikke kan sove uden sutten i munden, og vågner når den falder ud? Vil det være en idé at vænne hende fra sutten, som nogle ”kloge” kvinder har anbefalet mig? Umiddelbart er vi jo glade nok for, at hun vil have sutten (hun bruger den kun når hun skal sove), men igen hvis det kan løse problemerne dropper vi den gerne.
Hvis problemet heller ikke er sutten kan dét, at hun er ved at lave om på sin rytme om dagen, betyde urolig søvn om natten? Vi har tidligere oplevet, at hun har sovet uroligt, hvis hendes rytme om dagen bare en enkelt dag er blevet ødelagt. Hvis dette er årsagen hvor lang tid tror du så der går før hun sover mere roligt igen? Eller kan forklaringen være en helt anden?
Jeg ser frem til dit svar, da vi efterhånden er MEGET trætte af ikke at få en ordentlig nattesøvn.
Med venlig hilsen
Tine