Svar: Søvnproblemer - igen - 6 mdr.
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Hmmm - Når det går to skridt frem, så går det desværre ofte også et skridt tilbage - det går bare rigtig langsomt nogle gange:o) Og jeg tror at det både kan hænge sammen med tænder og den udvikling din datter gennemgår lige nu.
Din teori holder fuldstændig stik og nu hvor din datter har fundet ud af at trille om på maven, så skulle du måske lade hende prøve at falde i søvn der. Du skal naturligvis vende hende tilbage igen, når du ikke har mulighed for at holde øje med hende, men det er faktisk okay at hun selv vender sig og prøver at finde en god stilling at sove i. I forhold til risikoen for vuggedød, så gælder sundhedsstyrelsens retningslinier om at sove på ryggen indtil barnet selv er i stand til at vende sig.
Jeg tænker at voksiposen måske generer fordi den nu forhindrer jeres datter i at vende sig selv og finde bedre lejring og at I måske skal forsøge at gå lidt væk fra det med at svøbe og putte hende tæt, men i stedet skal tænke på at give hende lidt plads omkring sig.
Da hun både får flaske, bryst og skemad og lyder til at spise godt, så må du et eller andet sted gå ud fra at når hun får det tilbudt, så tager hun også hvad hun har behov for. Du skal være opmærksom på ikke at proppe hende for meget til natten, - alt for meget mad til natten skal nedbrydes i tarmene og kan give uro i maven og derfor have den modsatte effekt af hvad man ønsker. Hun har således behov for mad nok fordel over dagen. Det er en balance som kan være lidt svær at finde, for hun skal jo heller ikke sulten i seng:o)
Når hun vågner efter ca ½ time, så skyldes det sandsynligvis at hun har svært ved at komme videre i søvnen. At hun skifter søvnfase på dette tidspunkt og det at du lægger hånden på hende, lige hjælper hende med at skifte stilling osv. er måden at få hende videre i søvnen på.
Du kan overveje om hun er ved at være der, hvor hun kun har behov for to lure i løbet af dagen, så hun sover formiddagslur og middagslur, men nogle dage springer powernappen over om eftermiddagen. Det kunne være det, da det også passer med alderen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre og ja, det er en fase som meget gerne skulle blive bedre igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske