Brev:
Søvnproblemer - igen - 6 mdr.
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Søvnproblemer - igen - 6 mdr.
Hej
Sidst jeg skrev for ca. en uge siden gik alting super godt. Julie er nu startet på grøntsagsmos og får således grød til frokost og mos til aften (sen eftermiddag). Først gik det godt, selvom hun lige skulle vænne sig til smagen, og hun sov som hun plejede - dvs. vågnede max en gang fra kl 20 til ved 6-7 tiden om morgenen. De seneste 3 nætter er hun vågnet efter lidt over en times søvn, hvor hun græder og skal hjælpes til at sove videre. Efter en time sker det samme igen og efter 2½-3 timer bliver jeg nødt til at tage hende op og give hende bryst.
Nu er kl. ca. 22.30-23 og det er for så vidt okay. Men nu fortsætter hun så med at vågne med jævne mellemrum natten igennem. Kun en nat sov hun 4 timer i streg fra 23-3, hvorefter hun så var svær at få til at sove videre, men de seneste 2 nætter er det længste stræk 3 timer og derudover sover hun max halvanden time ad gangen, så jeg er fuldstændig kvæstet.
Når hun vågner kl. 3-4, hvor hun plejer at få mad, græder hun normalt ikke. Jeg har prøvet at se om hun selv falder i søvn, men det gør hun aldrig. Jeg giver hende kun mad en gang i løbet af natten. De andre gange får jeg hende til at sove enten ved at lægge hånd på hendes dyne eller tage hende op, og det virker som regel, men er enormt hårdt, fordi jeg stort set ikke selv får sovet.
Om dagen har hun også pludselig fået sværere ved at overgive sig til søvnen. Før faldt hun selv i søvn. Nu spræller og spjætter hun og bliver tit ked af det, men hvis jeg ruller hende lidt falder hun omkuld, men vågner nu nogle gange igen efter ca. ½ time - nogle gange er hun ked af det - andre gange ikke.
Jeg har overvejet om hun har ondt i ørerne, men det tror jeg ikke, for hun virker glad og tilpas det meste af dagen. Kan det være tænder? Eller er hun rent faktisk sulten? Jeg synes bare det er en meget markant ændring fra den ene dag til den anden, hvis hun er sulten. Hun gider ikke rigtig mit bryst i løbet af dagen længere, så jeg ammer hende kun morgen, sen aften, nat og måske en enkelt gang, i løbet af dagen. Ellers får hun flaske. Hun får 250 ml modermælkserstatning at sove på og får derudover grød til frokost og mos sen eftermiddag/aften suppleret med ca. 100 ml modermælkserstatning. Derudover får hun inden hun skal sove til formiddag og inden hun skal sove til middag og evt. når hun vågner fra sin middagslur, hvis ikke det er mos-tid.
Jeg har en teori om, at der motorisk sker så meget med hende, at hun har svært ved at falde til ro. Hun har netop lært at rulle om på maven, og hun er vældig interesseret i sine tæer, så benene flyver rundt, når hun skal sove. I barnevognen ligger hun i voksi-pose, men lige lidt hjælper det.
Kan min teori være rigtig, og går det over, hvis jeg væbner mig med tålmodighed? Nu havde hun jo lige lært at falde i søvn selv om dagen og sove godt? Kan det være tænder eller hvad mener du?
Tusind tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Iben