Svar: Plan over aktiviteter og ro
7. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Tak for dit lange og udførlige brev. Når jeg læser din beskrivelse af jeres dag og jeres lille pige, så tænker jeg at det umiddelbart lyder helt fornuftigt og helt relevant i forhold til hendes alder.
At hun har lidt 'ulvetime' om aftenen kan være svært at undgå med den alder hun har, netop fordi hun er igang med et udviklingsspring, oplever så meget som hun gør og vil så gerne at hun har svært ved selv at sige fra. Det er også en alder, hvor det derfor kan være rigtig svært at læse hendes signaler og jeg tror et eller andet sted at I skal passe på ikke at fokusere for meget på det. Hun lyder til at være en rigtig fin pige, som faktisk er meget godt i stand til selv at fornemme sit behov og I må derfor forsøge at stole på, at hun godt vil kunne vise træthedstegn, sultegn osv, når hun har behov. Hun lyder ikke til at have store problemer med denne regulering:o)
Generelt så kan man sige at børn i hendes alder vil have behov for at sove ca 3 gange dagligt, - ialt vil dagslurene udgøre mellem 5-6 timer. Om natten vil hun så have behov for at sove 10-11 timer afbrudt af mad og sammenlagt vil hendes døgnbehov for søvn være ca 15 timer. I skriver at hun den dag hvor du har noteret det hele ned, har sovet godt 16 timer og det lyder således rigtig rigtig fint.
Jeres datter behøver ikke underholdning hele tiden, men hun må meget gerne ligge lidt for sig selv. Hvis hun vågner og ligger og kigger, pludrer lidt osv. så må du godt lade hende ligge lidt - men ikke så længe at hun bliver ked af det. Det er fint at lade hende ligge, men det er samtidig trygt for hende at vide at du kommer af dig selv, at hun på den måde kan regne med at du er der for hende. At få en erfaring med sig om at hun ikke behøver græde for at få din opmærksomhed.
Derfor skal du naturligvis også reagere, hvis hun vågner og er ked af det. Gråden er et udtryk for at hun har behov for dig og derfor skal hun ikke ligge og græde i sin barnevogn eller andre steder.
Aktiviteterne som du beskriver lyder rigtig fine i forhold til din datters alder. I alderen 3-6 måneder begynder børn at få flere og længere vågne perioder, de begynder at iagttage og bruge deres hænder mere, de bliver i stand til at holde deres hoved og dreje det bevidst efter lyd, de pludrer og varierer deres lyde så det både 'brummer' og hviner højt, de begynder også at bruge deres ben mere, vil ofte gerne stå med strakte ben på mors skød og omkring 6 måneders alderen begynder de at gøre hoppebevægelser, de begynder at trille omkring - ofte først fra mave til ryg og senere fra ryg til mave og de drejer om egen akse.
Det er bevægelege som er vigtige i denne alder, at barnet fortsat ligger så meget som muligt på maven og hjælpes med at trille og komme omkring, få svingture osv. - præcist som du fortæller at I gør. Og det er super godt at have en far som gider tumle lidt :o) Fædre er ofte formidable til dette fordi de ikke har det der 'pas nu på-gen' som vi kvinder ofte har :o)
Vand er også med til at give bevægeglæde og dejlige oplevelser, det kan være i et badekar, men det kan også være babysvømning i varmtvandsbassin.
Sproget er i rivende udvikling og det er rigtig godt at pludre i dialog, hvor man siger noget, venter på at barnet svarer og gentager barnets pludrelyde. Syng gerne en sang så barnet lærer den at kende og det kan være en god idé at synge sange med fagter så hun kan se dine hænder, netop fordi hun nu er så bevidst om sine egne hænder. Du vil kunne se at hun ret hurtigt vil forsøge at bruge sine hænder, som du gør, selvom hun endnu ikke kan.
Når I pludrer så snak med hende, sæt ord på - "er du træt nu", "skal du ud at sove", "har du lyst til at lege", "skal mor give dig en ren ble" osv. Selvom hun ikke kan svare dig med ord, så er det rigtig godt at gå og snakke med hende i løbet af dagen. For nogen er dette helt naturligt, for andre falder det mere svært, men det er vigtigt.
I forhold til en fast plan for dagen, så tænker jeg at børn i jeres datters alder jo fortsat er meget selvstyrende. Det er mere hensigtsmæssigt med en fast rytme og plan, når hun begynder med skemad, da dette med gavnlig virkning kan gives på nogenlunde samme tid hver dag.
Den plan du allerede har skitseret har jeg derfor ikke bekymring omkring - det ser som sagt rigtig fornuftigt ud. Jeg kan ikke ud af planen se hvor tit din datter spiser, men i følge hendes alder, vil hun fortsat have behov for rigtig mange måltider og bør mindst tilbydes mælk 6 gange dagligt. Det svarer altså til hver 4 time. Hvis hun nogle gange springer et måltid over, så hun klarer sig uden mælk i f.eks. timer, så vil det være godt at hun så selv regulerer efter og spiser hyppigere - hver 2-3 time på et andet tidspunkt. Man kan også sige at det vil være guld værd, hvis det lange stræk ligger om natten og ikke om dagen:o)
I takt med at jeres datter bliver ældre, så vil hun kunne tåle mere og mere. Hvad du skal lave med hende og hvornår skal du aflæse på hende. Hvis hun virker glad ved det du gør med hende så er det helt okay, virker hun for træt til at pludre, så er det ikke det, så har hun måske behov for at få en lille pause og ligge lidt for sig selv:o) Far og datter har brug for hinanden og derfor er det helt okay at de tumler lidt, når far kommer hjem - det hører sig også til, igen skal man jo aflæse, hvad hun synes om det og aldrig gøre noget hun ikke kan lide:o)
Jeg håber jeg kom igennem det hele og at du kan bruge ovenstående lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske