Brev:
Plan over aktiviteter og ro
7. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Plan over aktiviteter og ro
Hej Helen
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor meget min datter på 3½ måned skal aktiveres og hvordan og hvornår.
Min datter er 3½ måned og følger sin udvikling mere end fint (hun er midt i 19 ugers springet nu). Hun er en nysgerrig pige og falder ikke til ro af sig selv, med mindre det er mørkt eller hun ligger afskærmet i barnevognen. Jeg hjælper hende ved at svøbe hende og vugge lidt som du tidligere har rådet mig til. Hvis hun er ked af det hjælper det også med havlyd.
Hun trives rigtig godt og er en dejlig pige.
Jeg har dog svært ved at mærke på hende hvornår hun har fået nok, tidligere kunne jeg høre det på hendes vejrtrækning, men det kan jeg ikke længere, så jeg tror hun bliver en del overstimuleret til tider (da hun får ulvetime om aften). Min SP har også sagt at hun normalt kigger efter om barnet får nok opmærksomhed, men sagde, at hos os var der nok det omvendte problem.
Jeg er med på at børn har forskellige behov, men jeg synes det kunne være rart med en fornemmelse af hvor meget børn kan holde til i løbet af en dag og hvor meget pr. gang og hvor mange gange når de er på dette udviklingsstadie. Her tænker jeg på:
- Leg og gymnastik med mor (ride ranke, flyvemaskine, svingture, ligge på maven, cykle med benene, rulle om på siderne, synge og danse rundt og hvad vi ellers finder på)
- Snak og pjatte med mor
- Ligge under aktivitetstæppet
- Sidde i skråstolen (hvor der også er bamser på hun kan lege med)
- Ligge under musikuro
- Sidde på mors skød og kigge sig omkring og har evt. legetøj i hånden
- Ligge i badekar fyldt med kugler
- Ligge på gulvet og kigge rundt
Jeg ville umiddelbart tro, at hun har brug for mest action tidligere på dagen og mere ro senere på dagen. Er det sådan det skal være?
Lige nu fungerer det dog ikke sådan, for om aften kommer hendes far hjem fra arbejde og så er han også i snakke-pjatte-humør og generelt elsker vi jo at hygge med vores datter hele tiden. Men det skal jo heller ikke være sådan at hun får for meget af det, så det stresser hende.
Kan du hjælpe med en plan med forslag til aktiv og inaktive tider? Altså hvor du skriver hvornår hun har brug for ro og søvn og hvornår hun har brug for leg/hygge og hvor længe ad gangen. Du må også meget gerne komme med forslag til hvilke aktiviteter der er gode at lave på hvilke tidspunkter.
Hun er god til at ligge og bare kigge i barnevognen, så hun kan godt ligge der længe uden at sove.
Du kan evt. lave planen ud fra hendes spise- og bøvsetider, som f.eks. kan se således ud:
5.30-6.00
8.30-9.00 (her står vi op, hun er som regel i festhumør og springer faktisk ind imellem dette måltid over, fordi hun hellere vil lege)
11.45-12.00
13.45-14.10
16.15-16.40
19.00-19.40 (på dette tidspunkt falder hun enten i søvn til sidst under maden eller også bliver hun puttet ved 20.30-21.00 tiden. Her kan hun dog godt falde i søvn af sig selv, når det er mørkt nok og dynen er puttet godt omkring hende)
22.00-22.25
0.00-0.20
Skal vi passe lidt mere på med aktiviteterne nu? Kan hun tåle mere når udviklingsspringet er ovre?
Har du andre aktiviteter du kan anbefale? Jeg har bogen “Leg med din baby” og der kan jeg se at nogle lege er beroligende og andre det modsatte.
Jeg prøvede at skrive alt ned her forleden dag, og der kom jeg frem til denne fordeling:
Sovetid/hviletid/tid i barnevognen
16 timer og 10 min.
Spise og bøvsetid
3 timer og 30 min.
Pusletid
40 min.
Legetid/Snakketid
3 timer og 40 min.
Hvordan lyder det? Det var en dag hvor jeg også skruede en del ned for aktiviteterne.
Og så lige et sidste spørgsmål. Hvis hun ligger i barnevognen og kigger og dernæst sover og bagefter ligger og kigger igen (f.eks. i en ½ time mere), skal jeg så tage hende ind når hun vågner eller først når hun “brokker sig”?
Jeg glæder mig til at læse dit svar!
Mange venlige hilsner
Louise