Svar: Flytning og skift af dagpleje
7. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Sofus mor
Det er altid en stressfaktor for børn at skulle flytte, at skulle indkøres i institution osv. og derfor er det et helt relevant spørgsmål du stiller.
Det er dog også sådan at børn er meget afhængige af at deres forældre har det godt og har roen omkring de ting som sker, børn spejler sig i deres forældre og jo mere rolige forældre er, jo mere rolige er barnet også. Netop dette har stor betydning for hvordan klarer det at flytte bolig, det at skifte institution, skulle forholde sig til en ny omverden generelt.
Da alt endnu er så uvist for jer, så er I nødt til at tage udgangspunkt i det, der er behovet nu og her. I er således nødt til at lade jeres dreng blive indkørt i institution/dagpleje, når han når den alder, hvor det vil være nødvendigt.
På et tidspunkt vil I finde en bolig og ved så hvordan I rent geografisk står i forhold til pasning af jeres dreng. Måske kan I beholde pladsen, måske skal han skifte til noget andet. Det må I se til den tid. Måske når han også at blive ældre end I lige regnede med før I finder det helt rigtige sted at bo og måske er det så et andet pasningstilbud som vil være relevant.
Man kan tale både for og imod at holde ham det samme sted længe, det er en vurdering ud fra hvordan han også trives det sted, hvor han passes. Hvis han har det rigtig godt, så vil det sandsynligvis være en rigtig god idé at lade ham blive der så længe som muligt, men græder han hver dag og er ked af at komme af sted, så vil han måske have glæde af at komme et andet sted hen og så er det jo ikke grund til at 'trække tiden' :o)
Der er fortsat rigtig mange usikre faktorer i forbindelse med jeres flytning og det I lige nu skal koncentrere jer om er at finde et sted, som er rigtig dejligt for jer alle tre. Når det sker, så tager vil stilling til hvad det så betyder for jeres dreng at skulle flytte i den alder, og hvordan I kan gøre det bedst muligt for ham.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske