Svar: Skrigen i barnevogn
15. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina og Mikkel
Det er svært at sætte nogle præcise retningslinier for hvor meget små børn skal sove, men da Mikkel sover godt og længe om natten kan det godt være at han ikke har behov for at sove mere end et par timer af gangen om dagen. Det vil sige to timer om formiddagen og to timer over middag. Det kan være at I skal arbejde mod dette i stedet for at han skal sove en lang lur en gang om dagen.
Gå en tur med ham i barnevognen hver dag, så han får nogle oplevelser. Gør det om formiddagen, måske falder han i søvn og hvis ikke, så tag ham med ind og giv ham lidt at spise. Derefter burde han være klar til en lur.
Vær opmærksom på om han bliver vækket af støj, når han ligger uden for. Det kan være fugle, biler, tog, fly eller stemmer fra andre, der er ude. Hvis han bliver generet af støj kan det være en god idé at lade ham sove indenfor i en periode.
Vær også opmærksom på om han får nok at spise. Måske vågner han fordi han er sulten. Du skriver ikke om han kun bliver ammet/får flaske, men måske skulle du prøve at give ham lidt andet. Hvis han virker interesseret og følger dig med øjnene, når du spiser, så kan det være et tegn på at han har lyst til noget nyt.
Hvis han virker uoplagt og ikke rigtig har lyst til at lege, så prv at lade ham ligge lidt for sig selv. Måske har han brug for at koble lidt af i fred og ro. Efter ti minutter kan han så være klar til din kontakt igen.
Forlig dig med situationen, som den er nu, og accepter at Mikkel ikke sover så længe af gangen. Prøv at hvile dig uden at sove, lad være med at fokusere på hvor forfærdeligt det er; vær afslappet om dagen, så sover du også bedre om natten.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske