Svar: Opstart på grød og at vugge i søvn
7. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om det umiddelbart går rigtig fint med skemaden, din datter virker meget interesseret, hun åbner selv munden, kan fint finde ud at teknikken og hendes mave lyder også til at kunne følge med. Du skriver at afføringen er blevet lidt mere hård og det er især det du skal være opmærksom på, - at din datter ikke får hård mave. Afføringen må gerne være lidt mere grødet og lidt mere fast i konsistensen, men det skal ikke være hårdt og det må ikke gøre ondt på hende at komme af med det.
Det er vigtigt at starte stille og roligt op med skemad, når man starter allerede i 4 måneders alderen. Overgangsperioden og introduktionen af skemad går langsommere, når man starter her end når man starter når barnet er 6 måneder. Det er vigtigt at din datter ikke får så store mængder at det går ud over hendes mælkeindtag, da mælk fortsat er hendes hovedindtag.
Det er således fint at du stille og roligt i løbet af de næste dage øger hende til ca en dl. grød, men du behøver ikke i første omgang at øge hende yderligere. I løbet af de næste 3 ugers tid, når du fornemmer at det går rigtig godt, så kan du overveje om du skal begynde at give hende skemad 2 gange dagligt. Her vil hun være måske omkring 5 måneder. Det er bedre at give hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Når du begynder med skemad to gange dagligt vil det også være en god idé at du bibeholder grøden om formiddagen og så tilbyder grøntsagsmos til aften.
Med hensyn til flaske til natten, så lyder det som om at dette vil fungere rigtig godt hos jer. Jeg tænker at en flaske kl. 23 vil gøre at din mand også nogle gange kan tage over og du kan få lidt søvn.
Du skal dog være opmærksom på at det vil nedsætte din mælkeproduktion. På sigt kan du således ikke få mere mælk ved at springe en amning over - det nedsætter mælkemængden. Det er ikke muligt på den måde at spare sammen. Netop det at amme om natten er med til at øge din mælkemængde, du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det er sandsynligvis også derfor du oplever at du har mere mælk hen på morgenstunden.
Så du må naturligvis gerne give din datter en flaske til natten og til midnat, hvis det er bedst for hele jeres familie. Du kan også overveje om du skulle amme, når hun puttes og så give flasken kl 23, så det ikke er to amninger du misser. Du skal i hvert fald vide at det at erstatte amning med flaske på sigt vil spille ind på din mælkemængde - dermed ikke sagt du ikke kan gøre det, du skal bare vide hvad det er for et valg du tager:o)
Jeg tror ikke det vil være en problem at falde i søvn med flaske fremfor med brystet. Det kan nogle gange være lettere fordi barnet jo kan ligge i sin seng og få flasken og derfor ikke behøver blive flyttet i forbindelse med at lære at falde i søvn. Det er dog fortsat altid vigtigt at man sidder hos barnet, holder i hånd, kærtegner osv. og madrassen bør i hovedenden være let eleveret, når barnet ligger med en flaske for at forebygge mellemørebetændelse.
Med hensyn til at blive vugget, så lyder det som en god idé at forsøge at ændre lidt på denne vane - idet hun jo bliver tungere og tungere:o)
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Det kan være godt at have hende svøbt og hun kan også have glæde af en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Jeg går ud fra at det også er det du gør med barnevognen, vugger hende frem og tilbage - prøv at se på hvornår du lægger hende i vognen og prøv i løbet af dagen at vugge mindre og mindre, berolige hende ved at holde dine hænder hos hende osv.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske