Annonce

Annonce

Svar: Skolemoden


7. maj 2007

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære usikre forældre

I har fuldstændig ret i at det er jeres beslutning og vurdering i sidste ende, hvorvidt jeres datter skal starte skole eller ej - den vurdering kan jeg desværre ikke lave herfra hvor jeg sidder, men jeg vil meget gerne dele mine tanker med jer og fortælle lidt, som måske kan gøre beslutningen lidt lettere for jer... :o)

Et barn skal almindeligvis begynde i børnehaveklasse i det kalender år, hvor barnet fylder 6 år og de fleste børn som starter her klarer det rigtig fint. Det er især de børn som fylder 6 år sidst på året som man er i tvivl om, der vil jo ofte være børn som er næsten et helt år ældre - de børn som f.eks. er født i januar, men igen kan der også være børn som er yngre eller har samme alder.

Piger er i forhold til drenge ofte lidt mere modne og det er således mere almindeligt, hvis man kan sige det sådan, at det er drengene som venter et år. Ifølge undervisningsministeriet så begynder 2,4 % af pigerne og 1 % af drengene tidligt i børnehaveklassen.

Det er en meget almindelig holdning at man skal sende sit barn sent af sted - præcis som I selv siger "man kan ikke komme for sent, men man kan godt komme for tidligt". Begrundelsen for at vente kan være at barnet er fysisk lille eller at man f.eks. fra børnehavens side vurderer at barnet ikke er parat til at klare de sociale og faglige udfordringer.

Man kan sige at hvis man skal forsøge at kigge lidt længere frem i tiden, så kan det i pubertetsårene være svært at være den yngste i en klasse, hvis de andre børn er så meget mere modne også mentalt at man bliver 'medløber' og havner i nogle situationer som man måske ikke modenhedsmæssigt er parat til. På den anden side kan det også være svært at være den ældste, den som først får menstruation og andre fysiske ændringer, men som også mentalt modnes og ser anderledes på tingene end de andre.

Vurderingen af hvorvidt barnet er parat bør dog tage udgangspunkt i hvordan barnet er på start tidspunktet og ikke i, hvordan man tror barnet senere hen vil klare sig. Jeg mener altså at man skal vurdere - hvad er bedst for mit barn lige nu.

For at vurdere dette, så er det vigtigt at man ved lidt om hvad der laves i børnehaveklassen og første klasse, - hvad er det for krav der stilles til børnene.

Børnehaveklassen bruges egentlig til at forberede barnet til at gå i 1 klasse. Barnet skal lære at forholde sig til kammerater, være en i børneflok hvor alle skal kunne høres og accepteres, lære hvordan man opfører sig i en time, rækker hånden op, tager imod besked fra læreren, lære hvordan man leger i frikvarterer kommer ind når klokken ringer osv. Altså lære hvordan det er at gå i skole.

Fagligt så tilrettelægger man en stor del af undervisningen ved at lade børnene tegne og her er mit indtryk at børnene f.eks. reagerer lidt på at man ikke altid selv bestemmer, hvad man skal tegne, det bestemmer læreren. Derudover så lærer børnene alfabetet at kende, lærer lyde, øver sig på at skrive osv.

Børn i børnehaven leger det der hedder rollelege, hvor man leger mor, far, børn og du kan være hunden... :o) I skolen, når børn er 6-7 år så ændrer legene lidt karakter og der bliver lavet regler for legene. Det kan være boldspil f.eks. Man kan kun være med hvis man følger reglerne ellers er man ude. Denne måde at lege på hører med til det at gå i skole og kan et eller andet sted overføres til det man også skal inde i klasseværelset. På fritidshjemmet leger mange børn dog fortsat rollelege og det er der naturligvis plads til:o)

I spørger om det er bedre at vente for at give hende mere selvtillid og ballast. Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at skelne imellem hvad er selvværd og hvad er selvtillid.

Selvværd er følelsen af at have værdi. At man ved at man er noget ganske særligt, jeg er værd at elske bare fordi jeg er mig og mine forældre elsker mig fordi jeg er den jeg er.

Selvtillid handler om at kunne håndtere både den fysiske og den sociale verden på et ...


Annonce

... niveau som svarer til ens alder. Troen på at jeg kan noget, at jeg gør et forsøg, at gå i gang med en opgave og det uanset om det er at 'bruge sit hoved' eller bruge sin fysik, at jeg prøver at gøre det som gymnastiklæreren beder mig om osv.

Det er især evnen til at være i en gruppe med flere børn som I skal se på. Jeres datter skal have så meget robusthed at hun både kan indrette sig efter andre og vente til det bliver hendes tur og at hun også kan markere sig, når det er nødvendigt. Børn som har et højt selvværd vil være rigtig gode til at være sig selv og vil være gode til at tage hensyn til andre. Det handler om at kunne sige ja og nej på de rigtige tidspunkter, være insisterende når det er nødvendigt.

Jeres datter skal også have lyst til at lære noget. Hun skal ville det og tro på at hun generelt kan lære noget nyt. Hun skal være i stand til at forstå en fælles besked, således at når læreren siger "nu skal I tage jeres læsebog frem" så skal hun gøre det uden at lærerne skal sige det en ekstra gang til hende eller sige det endnu en gang:o)

Jeres datter skal også være selvhjulpen på den måde at hun skal kunne gå på toilettet selv og tørre sig selv og vaske sine hænder bagefter. Hun skal også selv kunne klæde sig af og på - eleverne har gymnastik og derfor skal hun selv mestre dette.

Hun skal også mestre sproget - hun skal altså kunne tale forståeligt. Hvis børn har gået til talepædagog så er denne naturligvis med inde over til en vurdering af, hvorvidt barnet sprogligt er parat til at starte i skole.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Og så skal jeres datter også kunne sidde stille, når det forventes (20 minutter af gangen), men hendes motorisk skal også være i orden. Hun skal kunne hoppe på et ben, kunne gribe og kaste en bold, kunne cykle uden støttehjul, hun skal kunne holde om en blyant og kunne klippe med en saks.

Jeg har nævnt rigtig mange ting her og sandsynligvis er det ikke alt jeres datter mestrer til fulde, men hun skal være godt på vej. I nogle kommuner har man en liste over hvad man forventer at børn skal kunne ved skolestart - prøv at spørge børnehaven eller skolen.

I skriver at børnehaven taler positivt for at jeres datter starter i skole og det har også været jeres holdning at hun skulle starte - et eller andet har så alligevel givet jer en tvivl...? Nogle gange er det jo første indskydelsen som er den bedste, andre gange skal man lade tvivlen komme til gode... I skriver at det er en lille skole med små klasser. Det lyder således ikke fuldstændig overvældende. Det man kan sige er at det jo kan afhænge meget af hvordan pigegruppen er, om der vil være piger nok i klassen, så hun får mulighed for at få gode sociale kontakter.

Jeg vil derfor foreslå jer at I ringer til skolen og fortæller at I er i tvivl om hvorvidt jeres datter skal starte, da hun er decemberbarn, at I gerne vil vide, hvor mange piger der er indskrevet i skolen til start i august og om de kan se (og det kan de) hvor gamle disse piger er. Det kunne jo vise sig at de fleste faktisk er født sidst på året, så den gruppe hun vil havne i er på alder med hende selv... :o) Det vil være rart for jer at vide, tænker jeg.

Med hensyn til om I beslutter jer for at det ikke skal være skolestart i år, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne fokusere på at I har besluttet at det vil være supergodt for hende at være den ældste i børnehaven. Nogle gange så skal børnene starte og nogle gange så skal de vente og I har besluttet at hun skal vente fordi det er bedst for hende og I vil hende det bedste... I skal nok ikke formulere et sådan, men det er vigtigt at I ikke siger det er fordi hun skal lære ikke at være genert eller hvad man nu kunne finde på at sige. Jeg tror det er vigtigt at fokusere på at det er godt for hende og ikke at hun 'ikke er god nok' - forstår I hvad jeg mener?

Jeg håber I finder en løsning og at I kan bruge mine tanker videre frem. Det blev til et langt brev herfra:o) Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin


Annonce