Svar: Kulturchock ved vuggestuestart
7. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
For de meget fortidlig fødte børn og de meget sensitive børn, så kan det være en rigtig god idé at få en dagpleje netop fordi det vil være meget lettere for barnet at forholde sig til en lille gruppe. Samtidig kan man jo nogle gange være heldig at få en dagplejer som har speciel interesse i de fortidlig fødte børn og måske har taget kurser i dette:o)
Men når det er sagt, så er det først til januar at vi taler om pasning i forhold til jeres lille dreng og der sker altså rigtig meget de næste mange måneder. Derfor synes jeg at I skal se tiden an, se hvad han bliver for en, hvordan han udvikler sig videre frem. Det er umuligt at forudsige på nuværende tidspunkt. Måske vil han have behov for de små og trygge rammer, måske vil det være rigtig godt for ham at være et sted hvor der sker meget omkring ham, det kan kun tiden vise.
Med hensyn til at 'træne ham i pasning' så tror jeg ikke på at man kan hærde børn på denne måde. De kan godt lære at affinde sig med at det er sådan det er, men det er jo ikke ensbetydende med at det er bedst for dem. Jeres dreng har brug for sine forældre og brug for at have sine primære omsorgspersoner omkring sig. Det er vigtigt netop for at gøre ham tryg nok til at blive passet af andre.
Men dermed ikke sagt at I ikke skal lade ham passe, for naturligvis skal I det, hvis I skal et eller andet en dag, hvor han ikke kan komme med. Det er også vigtigt at man gør nogle ting som par og nogle gange uden børn og det er helt okay. Det skal således være fordi I har brug for det, at I gør det og ikke at han har brug for at blive 'hærdet':o)
Håber at mine tanker kan bruges lidt videre frem. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske