Brev:
Nan2 istedet for nutramigen? Og sove og spisevaner
7. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Nan2 istedet for nutramigen? Og sove og spisevaner
Kære Helen
Min datter er 6½ mdr og hun ammes stadig ca. 6 gange i døgnet. Hun begyndte på skemad en uge før hun blev 5 mdr. Men først da hun var 5½ måned kunne man tale om, at hun fik et rigtig måltid om dagen……inden for den sidste uge er dette nu oppe på 4 måltider dagligt, hvor hun spiser ca. 1 dl. Hver gang….nogle gange lidt mindre. Hun drikker ca. et snapseglas vand dertil.
Da min mand er allergisk, har hun fået nutramigen i grøden og mosen……det er hun ikke glad for og hun nægter at spise mosen når nutramigen er i. Hun vil heller ikke drikke det ved siden af. Hun kan godt spise grøden med lidt nutramigen i ….men kun ca. et mål……..ellers bliver smagen for gennemtrængende.
Mit spørgsmål nu er så: Når hun nu er 6½ mdr. er det så ok at supplere med Nan2 (flydende og koldt) til maden halvdelen af gangene…i stedet for vand…og så lade være med at bruge nutramigen??
Jeg ved ikke hvor meget mælk hun jo får hos mig…men hvad så når jeg trapper mere ud af ammningen…og hvornår synes du jeg skal sætte antal ammninger ned? Skal hun bare have nutramigen…..og kan jeg så søde grøden med lidt mere frugtmos så smagen ikke er så gennemtrængende?? Eller er det en dårlig ide?
Hendes dage kan variere meget, men ser pt. Ca. (dvs. de sidste par uger) sådan ud(plus minus):
5.00/6.00: Hun vågner
7.00: Hjemmelavet havregrød, med hjemmelavet frugtmos + vand
-ammes
8.00/8.30: formiddagslur (sover ca. 1-2 timer)
10.00: gulerodsmos (er først lige blevet glad for mos de sidste 2 dage…gullerodsmos er et hit)+vand
-ammes
12.30: eftermiddagslur. Ca. 1 time
14.00: fuldkornsgrød+vand
-ammes
16.45: gulerodsmos+vand
-ammes
18.00/18.30: Puttes til natten…..hun har den sidste uge kun sovet 2 gange om dagen…er lidt mere pylret sidst på dagen, men kan ikke sove før dette tidspunkt. Hun vågner kort efter ca. ½ time. Hvis vi tager hende op her, vil hun først i seng ved 21/21.30 tiden. Hun får sutten og sover videre, men har mange småopvågninger de første timer.
23.00: ammes
4.00: ammes
Er vores tidsplan helt hen i vejret? Er det bedst at hun først kommer i seng kl. 20? …med henblik på senere? Og skal dette gøres ved at prøve at prøve at vente lidt længere tid med at lægge hende til at sove om dagen? Vi har det fint med at hun vågner tidligt, men ville synes det var rart hvis hun kunne springe ammningen kl. 4 over…..
Vi spiser ikke middag kl. 16.45, så jeg prøver at spise når hun spiser tidligere på dagen…..er det noget der regulere sig selv? Hun kan ikke rigtig tygge rugbrød eller mad med klumper…..hun får det hele tiden galt i halsen. Er det normalt…skal vi vente lidt? Hun sidder ofte med et stykke agurk og vi er lige begyndt at lade hende sidde med lidt rugbrød, men man skal kigge på hende hele tiden, for hun får det nemt galt i halsen.
Ved godt det var mange spørgsmål, håber du kan hitte rundt i det.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Mange hilsner Gitte