Brev:
Amning og mælk af kop
7. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Amning og mælk af kop
Hej
Og tusind tak for dine forrige svar. Det er virkelig nyttigt input, og kærkomment når man er førstegangsmor :-)
Min datter er 5½ måned nu, og trives rigtig fint. Jeg ammer 100%, men er også begyndt at introducere lidt andet kost. Den anden kost er indtil videre begrænset til sidst på formiddagen, hvor hun får grød med lidt moset banan, og til aftensmadstid most kartoffel med gulerod. Til begge måltider tilbyder jeg hende lidt vand af kop og det er hun meget begejstret for. Så nu kommer min bekymring :-)
Den sidste uges tid - faktisk efter at jeg også er begyndt at give hende kartoffelmos, er hun begyndt at afvise brystet mere og mere. Nogle gange ligger jeg hende ud at sove uden amning, hvor jeg føler, at hun ikke har fået nok væske. Men hun sover dog 1½-2½ time pr. gang. Jeg kan for det meste få hende til at spise godt, lige inden jeg putter hende om aftenen. En af de varme forårsdage tilbød jeg hende så noget vand af kop da hun afviste brystet, og det ville hun meget gerne.
Jeg har prøvet at læse nogle af dine andre svar, og fundet lidt af samme problem. Jeg ammer hende én gang om natten endnu. Jeg ammer som sagt lige inden jeg putter hende - et sted mellem 19 og 20, og så vågner hun et sted mellem kl. 23 og 2 og skal have en amning mere og sover så til morgen. Nogle gange om morgenen, vil hun så ikke spise. Er det så fordi hun er mæt fra natten? Kan man begynde at nøjes med at tilbyde hende vand, eller er det lige tidligt nok?
Da hun nu er begyndt at afvise brystet meget om dagen også, er jeg i tvivl om hun får mælk nok. Grøden om formiddagen er købegrød, men bliver nu til noget jeg selv laver, så det indeholder dog lidt mælk. Min kartoffelmos indeholder jo også MME. Men bør jeg istedet for vand tilbyde hende MME af kop til måltiderne?
Hvordan foregår nedtrapning af amning egentligt? Jeg mener - hvilken anden mælk skal de have i stedet? Er det MME af kop, eller kan man fra cirka 6 måneder begynde at introducere sødmælk?
Med venlig hilsen
En stolt mor til en skøn baby