Svar: Lysten til mad efter sygdom
7. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Lena
Børn kan i forbindelse med sygdom godt få lidt madlede og det er naturligvis helt naturligt, men uhensigtsmæssigt især fordi din dreng har en alder nu, hvor han rigtig skal til at spise forskelligt og varieret. Det er derfor vigtigt at I forsøger at få lysten tilbage og får ham til at spise lidt andet.
For at få lyst til rugbrød igen, så tænker jeg at du for det første kan give ham øllebrød. Derudover vil jeg foreslå dig at du købet et helt mørk rugbrød uden kerner og skærer nogle bjælker som du rister inde i ovnen, så de bliver lidt hårde i kanten. Lad din dreng sidde med sådan en bjælke i hånden og gnaske den i sig.
Det samme må du gøre med grøntsager. Prøv at give ham både rå og kogte grøntsager. Det kan være bjælker af agurk og gulerod, men kogte broccolihoveder og lignende, som han også får lov til at sidde lidt med kan også være med til at give lidt interesse igen.
Selvom det er vigtigt at du giver din dreng den mad I andre spiser, så kan du også en imellem forsøge dig med de industrielle produkter på glas. Altså ikke pulverform men rigtig mod med kød og grøntsager. Nogle børn kan rigtig godt lide dette og så kan du blande det med jeres egen mad så der er lidt af hvert.
Prøv at lave kartoffelmos med millionbøf og lignende som skal spises med ske ligesom grød, prøv med sove af forskellig slagt som også binder maden lidt sammen og er med til at give smag.
Et eller andet sted er det jo en balance imellem at han skal have noget at spise og samtidig skal han også have rigtig mad. Du er derfor også nødt til at tilbyde ham mere rigtig mad og medtænke muligheder i hverdagen og ikke bare 'automatisk' servere grød...
Håber at ovenstående råd vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske