Svar: Putte og sove problemer
6. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Tenna
Jeg er ked af, at du ikke syntes mit sidste svar var så brugbart, så jeg prøver naturligvis igen:o)
Jeg nævnte i mit sidste svar at jeg syntes det var problematisk at jeres datter nogle dage sover 20 minutter og andre dage sover 2-3 timer og at jeg tænker det vil være godt, hvis I kunne forsøge at have en mere fast rutine i forhold til dette.
Jeg foreslog også at I skulle prøve at putte hende lidt senere til formiddagslur end I gør nu og at hun skulle have et ekstra måltid forstået på den måde at hun starter dagen med en flaske, men får så formiddagsgrød at sove på.
Med den alder hun har så burde hun kunne holde sig lidt længere vågen om morgenen, hun står op kl. 7 og sover allerede 8.30-9 og jeg synes ikke I skal putte hende før 9.30. I skal derfor forsøge at holde lidt gang i hende og sikre jer at hun er rigtig godt mæt.
Hvis hun vågner efter 20 minutter, så må du prøve at være over hende, så du lige kan nå at vugge barnevognen lidt, hjælpe hende med at skifte stilling, berolige hende osv. og se om du derved kan få hende til at sove videre. Du er nødt til at være lidt på vagt, så du lige får hende til at sove igen før hun vågner helt op.
Hvis hun kan sove mere en 1-1½ time, så synes jeg du skal forsøge at vække hende, så hun er træt nok til at tage en ordentlig lur igen over middag. Mange børn i 6 måneders alderen kan faktisk nøjes med at sove 45 minutter til formiddagslur og sover så et par timer over middag. Jeg ved godt at man kan diskutere hvorvidt børn skal vækkes, når de sover, men du skriver at det I forsøger i øjeblikket ikke virker og så må I prøve noget andet. Søvnen vil hun så stadigvæk få - bare ved en lidt længere middagslur...
Du skriver at I giver hende havregryn med mælk - jeg synes hun er for lille til at få almindelige havregryn. Hun bør få havregrød, det kan hendes tarmsystem meget bedre fordøje og det er dermed lettere for hende at optage de vitaminer, mineraler, den næring der er i havregrynene. Samtidig er grød med til at holde maven igang og modvirke forstoppelse.
For igen at holde maven i orden og sikre hende en god mæthed, så foreslår jeg grøntsagsmos til frokost efterfulgt af en flaske at sove på. Hun har brug for at sidde i sin stol, få brødskorper og lignende at tygge i, så hun også bliver mentalt stimuleret. Hun skal være både fysisk og mentalt træt. Grøntsagsmosen er også vigtig igen for at holde gang i hendes mave.
Hvis hun kun har sovet 1½ time om formiddagen, så burde hun også kunne sove 1½ time om eftermiddagen og det vil være helt okay. Du skal også være opmærksom på at du ikke forventer for meget af hende:o) Børn sover i gennemsnit 3-4 timer i løbet af dagen, når de er 6 måneder gamle og 10-11 timer om natten. Din lille pige puttes omkring kl. 19 og står op kl. 7 - det er altså 12 timer i alt, - så kan I ikke forvente at hun sover lange stræk om dagen!
At sove igennem er at sove måske 6 timer. Det vil sige at sove fra kl. 24 til 06 og det er det I skal arbejde på at få jeres datter til. Hun har derfor brug for at få en flaske sen aften kl. 23-24 som hun så skal sove på til tidlig morgen kl. 06 og herefter kan I så stå op.
Det er helt naturligt at hun møffer rundt, det hører alderen til og det faktum at hun nu er blevet meget mere mobil og drejer omkring - hun øver sig desværre også i søvne:o) Derfor får hun nogle gange lagt sig i en stilling, hvor hun ikke rigtig kan finde roen og derfor har brug for at I hjælper hende med at ligge rigtigt, ligge godt igen og sove videre. Hvis hun forstyrrer jeg for meget, så kan I overveje om det er nu hun skal på eget værelse, hvis I har mulighed for det.
Håber at ovenstående giver lidt mere klarhed og hjælper jer lidt videre igen:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske